Wereldwijd de meest prestigieuze award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie

Effie bekroonde case

Terug

Gedragscampagne - Effie Awards 2012 - brons

De Unox Boeren Scharrelrookworst

Effie bekroning

brons

2012

Opdrachtgever(s)

Unilever

Bureau('s)

TBWANeboko

In het kort

Een premium priced scharrelrookworst introduceren in een warme winter en in een tijd van crisis is niet makkelijk. Al helemaal niet als je in je belangrijkste medium niet over de USP, scharrelvlees, kan praten. De slimme duale communicatiestrategie en de onverwachte, gewaagde focus op de scharrelende boeren hebben echter tot een geweldig resultaat geleid. Niet alleen voor Boeren Scharrelrookworst en het merk Unox, maar ook voor 430.000 varkens.

Juryrapport

Lieve scharrelende varkentjes in een reclame die eindigt met rookworst, dat wil de consument niet zien, realiseerde Unox zich.
Mensen moesten overtuigd raken van de meerwaarde van de Boeren Scharrelrookworst: lekkerder vanwege het scharrelvlees en de boerenreceptuur, en beter voor het dier. Zouden consumenten deze afwijkende campagne met scharrelende boeren van Unox accepteren? 

De jury vindt dit een voorbeeld van een knappe case rond een geestige campagne waarin communicatie, pr en gedrag goed geïntegreerd zijn.
Het creatieve idee van de scharrelboer heeft klaarblijkelijk voor beweging gezorgd in het schap van de rookworsten.

De nieuwe invulling van het begrip ‘scharrelboer’ is een briljante vondst, waarmee op slimme wijze de aandacht wordt verlegd van lieve scharrelvarkens op je bord naar de boer. Toch was de jury wel op zoek naar de houdbaarheid van de knipoog van de scharrelboer. Heeft de campagne bijvoorbeeld ook iets gedaan met de verkoopcijfers van de Hemaworst? Hier en daar mist wat marketingcontext om de case op waarde te kunnen schatten. Wat heeft wat getriggerd? Waarom was het zo moeilijk? De jury kreeg de neiging om het zelf in te gaan vullen.
De uitermate goed leesbare case prikkelde de professionaliteit bij de jury.

Al met al vindt de jury de introductie de duurste Unox rookworst tot op heden bewonderenswaardig.
De jury beloont deze frisse case met een Bronzen Effie.

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

Effie Organisatie
Prof. W. H. Keesomlaan 4
1183 DJ Amstelveen

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?