Wereldwijd de meest prestigieuze award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie

Effie bekroonde case

Terug

Bewustwordingscampagne - Effie Awards 2010 - brons

Klein bedrag? PINnen mag!

Effie bekroning

brons

2010

Opdrachtgever(s)

Currence

Bureau('s)

Eigen Fabrikaat

In het kort

Jarenlang voerden grootwinkelbedrijven, winkelketens, mkb en banken een ontmoedigingsbeleid als het ging om het pinnen van kleine bedragen. De consument werd zelfs geconfronteerd met extra toeslagen. Participerend communiceren bracht daar verandering in. En dus: grote winsten voor ‘Klein bedrag? Pinnen mag!’, want het aantal kleine pintransacties groeit explosief.

Juryrapport

Een case die staat als een huis. Goed opgebouwd en onderbouwd. Indrukwekkende cijfers. Maar ook veel discussie of dit nu in essentie een bewustwordings- of gedragscampagne is. De case was in de ogen van de jury nog sterker geweest als het maatschappelijk issue eenduidiger was opgevoerd.

Het vertrekpunt van de case was zonder meer interessant. Terugkomen op eerder beleid. Afleren wat eerder is bijgebracht. Kleine bedragen pinnen mag nu ook! Omdat het maatschappelijk verkeer daar nu aan toe is: veiliger voor klant en ondernemer, gemak voor klant, betalingsverkeer goedkoper.

De gekozen strategie was kraakhelder. Alleen de brenger van de oorspronkelijke boodschap kan terugkomen op z'n woorden. Deze strategie werkte uitermate uitnodigend om belangrijke winkelketens - o.a. AH, HEMA, Blokker, Zeeman, McDonald's – te laten participeren in de campagnevoering. In zowel de media als rondom de kassa is dit grootschalig gebeurd. Hierdoor heeft de campagne zichzelf een enorm vliegwieleffect bezorgd.

Pinnen onder de 10 euro is met een flinke, snelle opmars bezig. Zowel publiek als winkels hebben zich nieuw gewoontegedrag eigen gemaakt. Binnen 2,5 jaar is al de doelstelling van over 5 jaar gerealiseerd. De ROI op de campagnevoering is skyhigh: met een campagnebudget van 2 miljoen euro wordt jaarlijks 50 miljoen euro bespaard op de maatschappelijke kosten van het betalingsverkeer.

Per saldo goed voor brons, met de aantekening van de jury dat deze case in de categorie gedragscampagnes meer kans op zilver had gehad.

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

Effie Organisatie
Prof. W. H. Keesomlaan 4
1183 DJ Amstelveen

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?