Wereldwijd de meest prestigieuze award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie

Buurman en Buurman geven Toon een boost.

Terug

Gedragscampagne kort - Effie Awards 2017 - brons

Buurman en Buurman geven Toon een boost.

Effie bekroning

brons

2017

Opdrachtgever(s)

Eneco

Bureau('s)

Dawn
Mindshare
Blue Mango Interactive
Anyone?

In het kort

In een commodity markt waarin Toon als tech-gadget zijn plafond lijkt te hebben bereikt, slaagt Eneco er met de ‘Buurman en Buurman’ campagne in om de sympathie van de massa te winnen en Toon laagdrempelig en bijzonder te maken. Met behulp van de twee klus-klunzen worden alle communicatie KPI’s overtroffen en gaan de Toon-verkopen door het dak: bijna twee keer zo veel dan wat we verwachtten. En dat met een campagnerendement van 187%.

Juryrapport

Al jaren zet Eneco de toon in het verbeteren en stimuleren van duurzaamheid. Ook dit is een voorbeeld van een campagne die verantwoord energiegebruik laagdrempelig over de bühne tilt. Toon is een slimme thermostaat die met de daaraan gekoppelde app de gebruiker niet alleen gebruiksinformatie biedt, maar ook smart home technologie aanreikt.

 

De keuze voor de ‘klusklunzen’ Buurman en Buurman is goed doordacht vanuit de brede doelgroep en de strategie om technologische drempels die worden ervaren te verlagen met entertainment. De sympathieke campagne is zorgvuldig en degelijk in executie. Dat werkt uitstekend, zo blijkt. (Niet onbelangrijk: de case is helder en to-the-point geschreven.) In alles - strategie, creatie, middelen - voel je ook de liefde voor het communicatievak. Zo kun je in een low interest markt een 275 euro kostende tool succesvol verkopen.

 

Het budget is fors, maar de customer lifetime value rechtvaardigt de investering. De commerciële en communicatieresultaten zijn zonder meer goed (maar vertrouwelijk). Alleen jammer dat de barrières die consumenten ervaren voor het aanschaffen van Toon niet nader zijn uitgelegd. En hoe zijn die drempels overwonnen? Aan de andere kant: communicatie is goed doordacht vanuit de doelgroep ingezet, heeft daardoor duidelijk bijgedragen aan de propositiebekendheid van Toon, en heeft impact en engagement gecreëerd.

 

Prachtige campagne, heldere strategie, klinkende resultaten

Terug

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

Effie Organisatie
Prof. W. H. Keesomlaan 4
1183 DJ Amstelveen

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?