Wereldwijd de meest prestigieuze award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie

De definitieve doorbraak van Sunweb

Terug

Merkcampagne - Effie Awards 2014 - brons

De definitieve doorbraak van Sunweb

Effie bekroning

brons

2014

Opdrachtgever(s)

Sundio Group International GmbH

Bureau('s)

N=5

In het kort

In een zeer concurrerende markt, waarin grote spelers letterlijk omvallen of gedwongen zijn te fuseren, heeft Sunweb met een slimme aanpak een eigen, unieke plek weten te veroveren. Daarbij ontwikkelt het merk zich boven verwachting in de gewenste richting: de koele online retailer is razendsnel veranderd in een groot, warm en geliefd publieksmerk. Dit resulteert in een onverwacht sterke groei in het aantal passagiers. Een groei die de doelstelling ruimschoots overtreft.

Sunweb weet zowel met de propositie als met de campagne overtuigend uit het generieke aanbod te breken en heeft daarmee definitief de hegemonie van de traditionele aanbieders doorbroken.

Juryrapport

De jury heeft veel bewondering voor de keuze van Sunweb om zich sterker te willen profileren in een prijsgedreven en weinig geprofileerde markt. De jury is enthousiast over de resultaten. De jury is ervan overtuigd dat dankzij de impactvolle campagne Sunweb een duidelijk gezicht heeft gekregen. Harry van Sunweb is een begrip geworden en Subweb heeft zich duidelijk gepositioneerd als value-for-money merk.

Tegelijkertijd plaatst de jury een aantal kanttekeningen. Zo komt de commerciële doelstelling, om de merkvoorkeur van  8% naar 9% te laten groeien op de jury niet ambitieus over. Zeker in het licht van het budget dat aan de campagne is besteed.

In de vertaling naar de mediastrategie mist de jury de verfijning. Bovendien is het bestedingsniveau ten opzichte van Arke en D-reizen zowel voor als tijdens de campagne niet helder. De indruk ontstaat dat de SOV van Sunweb een belangrijke verklarende factor is. Waarbij direct de vraag reist of de merkeffecten wel duurzaam zullen zijn. Ook vraagt de jury zich af waarom alleen gekeken wordt naar de markt van georganiseerde reizen. Wat doen Booking.com en Trivago ondertussen?

Al met al is de jury enthousiast over deze degelijke merkcase. De jury waardeert de duidelijke keuzes die zijn gemaakt. Maar omdat een goed uitgewerkte mediastrategie echt ontbreekt, komt de jury uit op een bronzen Effie.

Terug

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

Effie Organisatie
Prof. W. H. Keesomlaan 4
1183 DJ Amstelveen

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?