Wereldwijd de meest prestigieuze award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie

Hoe de McDonald’s App een nieuw campagnemiddel werd en daardoor succesvol.

Terug

Gedragscampagne kort - Effie Awards 2014

Hoe de McDonald’s App een nieuw campagnemiddel werd en daardoor succesvol.

Opdrachtgever(s)

McDonald's Nederland B.V.

Bureau('s)

DDB & Tribal Amsterdam
Databay

In het kort

De McDonald’s App, is een innovatieve vorm van campagne voering. Want door  vol in te zetten op functionaliteit (persoonlijke relevantie voor de gebruiker) heeft McDonald’s een succesvol nieuw communicatiekanaal in de markt gezet: de McDonald’s App. En daarmee een significant en vooral groeiend deel van haar klanten effectief aan haar weten te binden. De met een zeer bescheiden marketing budget ontwikkelde app werd zonder mediabudget gelanceerd en leunde volledig op ‘owned’ en ‘earned’ media. Al na enkele maanden waren alle commerciële en vrijwel alle communicatie doelstellingen op het niveau van de jaardoelstellingen. Omdat de intensief gebruikte app leert van het gedrag van de gebruikers zal deze investering zich vermoedelijk nog meerdere keren terugbetalen in de toekomst voor McDonald’s.

Juryrapport

Kijkend naar het consumenteninzicht vindt de jury deze case erg mager. Het lijkt alsof de app is ontwikkeld vanuit een salesoverweging in plaats van een consumenteninzicht. Het is wel erg knap welke resultaten behaald zijn met een relatief ‘eenvoudige’ app. Voor een communicatieprijs als de Effie verwacht de jury dat er meer wordt gedaan met de app dan alleen het genereren van sales. De jury is daarom erg benieuwd naar structurele resultaten over meerdere jaren.

De doelstelling van 500.000 downloads vindt de jury zeer mager wanneer er op de placemat geadverteerd wordt en in de case staat vermeld dat er 3mln bezoekers zijn. Gedrag van consumenten beïnvloeden lijkt mogelijk via deze app, maar voor een Effiewaardige case moet er meer gedaan worden met communicatie.

De jury zou de case heel graag volgend jaar terug willen zien met structurele resultaten over meerdere jaren. Voor nu wordt de case als niet EffieWaardig beoordeeld aangezien deze case an sich niet voldoende resultaat heeft gehaald.

Terug

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

Effie Organisatie
Prof. W. H. Keesomlaan 4
1183 DJ Amstelveen

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?