Wereldwijd de meest prestigieuze award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie

Hoe Jumbo de stoutste verwachtingen overtrof

Terug

Merkcampagne - Effie Awards 2015 - goud

Hoe Jumbo de stoutste verwachtingen overtrof

Effie bekroning

goud

2015

Opdrachtgever(s)

Jumbo Supermarkten

Bureau('s)

Alfred International
UM
Vijf890

In het kort

‘In een uiterst zwaar concurrentieveld - gedomineerd door prijzenoorlogen, fietsenspringers en zendercampagnes - overtreft Jumbo zelfs de eigen verwachtingen. Met een campagne die kijkt als een sitcom en verkoopt als trein, laat Jumbo zien dat het begrijpt hoe het eraan toegaat bij Nederlandse gezinnen thuis.

De lenige tv-campagne creëert een optimale balans tussen service en prijs, die klanten naar de winkel trekt. Eenmaal in die winkel overtreft Jumbo hun verwachtingen zodat ze blijven komen. Met spectaculair resultaat: een identieke omzetgroei van 2,9 procent, in een markt die slechts 0,8 procent groeit.’

Juryrapport

Jumbo heeft zich van 'uitdager in de markt' ontwikkeld tot een gevestigde speler. Opboksen tegen Albert Heijn en de supermarktmanager, ga er maar aan staan. Toch is Jumbo erin geslaagd om in drie jaar tijd een dijk van een merk neer te zetten. En het is onmiskenbaar: de rol van communicatie is doorslaggevend bij het laden van het merk Jumbo. De cijfers over de top of mind awareness en like-ability spreken duidelijke taal. Het merk heeft emotionele inhoud gekregen en is heel dicht bij de consument gebracht.

Hoewel het inzicht - een familie die niet te veel wil betalen - niet bijzonder is voor een supermarkt, past de creatieve uitvoering ervan in de buitencategorie: indrukwekkend in consistentie, de boodschap telkens versterkend en vergrotend: wie de boodschappen doet is de winnaar. 'Maak het echt, maak het klein, maak het leuk', luidde de opdracht. Missie geslaagd, is de conclusie. Elk 'gezinnetje' gaat na een jaar irriteren, dit gezin nog lang niet. Integendeel, Jumbo heeft een hoge mate van herkenbaarheid en identificatie gecreëerd.

Veel supermarkten zijn 'folder-verslaafd' en zoeken hun heil in platte prijskortingen. Jumbo heeft zichzelf vooral 'smoel' gegeven. Eén kleine kanttekening misschien: de mediastrategie is erg klassiek. Slechts 0,3% zit in online; zou daar niet meer uit te halen zijn? Niettemin overtrof Jumbo inderdaad de stoutste verachtingen, de supermarkt is in korte tijd de publiekslieveling geworden. Met een zeer hoge effectiviteit, in marktaandeel en in communicatie.

Sterk: ijzersterke merkstrategie, fantastische creatie, enorm effectief.

Terug

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

Effie Organisatie
Prof. W. H. Keesomlaan 4
1183 DJ Amstelveen

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?