Wereldwijd de meest prestigieuze award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie

JaofNee 2009-2013

Terug

Gedragscampagne kort - Effie Awards 2014

JaofNee 2009-2013

Opdrachtgever(s)

Rijksoverheid / Dienst Publiek & Communicatie

Bureau('s)

KesselsKramer
JUST
ExPRtease
Vizeum

In het kort

JaofNee heeft donorregistratie radicaal eenvoudiger en vanzelfsprekender gemaakt in Nederland. Niet met een campagne waarin de overheid burgers vertelt wat ze moeten doen, maar door mensen zelf aan elkaar te laten vragen: Ben jij al donor? Ja of Nee.

Door daarbij ook de stap naar registratie drastisch te vereenvoudigen zijn er in vier jaar meer dan 375.000 nieuwe orgaandonoren bijgekomen. 

Juryrapport

Alle juryleden zijn het eens dat dit een hele mooie case is, creatie heeft de juiste snaar geraakt. Of je nou Ja of Nee zegt; het maakt niet uit.

Uit de case blijkt niet wat de impact is geweest van de Donorweek. Vorig jaar is de case ingezonden mét donorweek en toen is de case niet EffieWaardig gebleken omdat het onduidelijk was wat de rol is van de Donorweek. Dit jaar wordt de Donorweek nauwelijks genoemd en is de case wederom rommelig.

Er zijn verschillende initiatieven rondom het donorschap die veel awareness creëren. Er is veel aandacht rondom het donorschap en er wordt getwijfeld of communicatie bij deze case heeft bij gedragen aan het aantal nieuwe donors. Het is zeer lastig te meten wat de rol is van de JaofNee campagne.

De jury vindt de case onvolledig en hierdoor lastig te vangen. Er zijn bepaalde onderdelen in de case weggelaten en daardoor is het voor de jury onduidelijk om de case op zijn effectiviteit te beoordelen en is deze case  als niet  EffieWaardig beoordeeld.

Terug

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

Effie Organisatie
Prof. W. H. Keesomlaan 4
1183 DJ Amstelveen

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?