Wereldwijd de meest prestigieuze award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie

KPN Pridestream

Terug

Maatschappelijke campagne - Effie Awards 2016 - eervolle-vermelding

KPN Pridestream

Effie bekroning

eervolle
vermelding

2016

Opdrachtgever(s)

KPN

Bureau('s)

N=5

In het kort

De innovatieve technologie van Pridestream stelde iedereen (wereldwijd) in staat om virtueel bij de Amsterdam Gay Pride Canal Parade te zijn en zich even net zo vrij te voelen als alle andere deelnemers. Daarmee heeft KPN op een bijzonder impactvolle manier laten zien wat telecomtechnologie kan betekenen voor de vrijheid van mensen. En het maatschappelijke issue, het gebrek aan acceptatie van homo’s en lesbiennes, bij een hele grote groep mensen op een bijzondere manier op de agenda gezet. 

Juryrapport

De wijze waarop KPN technologie heeft ingezet ten behoeve van een belangwekkend maatschappelijk doel tijdens de Gay Pride Canal Parade is inspirerend en sprankelend. Het idee zit bovendien in het hart van het eigen merk: Pridestream stelde mensen in staat zich ‘vrij’ te voelen, al was het maar voor even, door de mogelijkheid te bieden om via een internetverbinding virtueel bij de Canal Parade aanwezig te zijn. Dat raakt de kern van de KPN-belofte: diversiteit, vrijheid en verbinding dankzij de innovatieve technologie. Een mooi voorbeeld van het gebruik van de eigen kracht van het merk.

De campagne is richtinggevend in ons vak: in een commerciële setting niet alleen communiceren over waar je in gelooft, maar de daad ook bij het woord voegen. De case laat onvoldoende overtuigend zien in hoeverre KPN met Pridestream aan de acceptatie van homo’s, lesbiennes, biseksuelen en transgenders heeft bijgedragen (= de doelstelling). Niettemin is het een mooie case die nieuwe richtingen in communicatie succesvol heeft verkend.

**

DEZE CASE IS BEKROOND MET EEN EERVOLLE VERMELDING


Innovatie in het hart van het merk: de postzegel. Geen voorbedrukt zelfklevend stukje papier dat een bepaalde geldwaarde vertegenwoordigt, maar een met (gestifte) lippen aangebrachte en dus elke keer unieke kus. Een ‘onbetaalbaar’ idee. En een mooi voorbeeld van hoe je in het hart van het merk innovatie kunt toepassen. Dat is gedurfd vanwege de kwetsbaarheid en het afbreukrisico (want in de operatie moet ook geïnnoveerd worden), maar getuigt ook van lef omdat het de maatschappelijke waarde van het ‘ouderwetse’ kaartje - communicatie, verbinding, contact - nieuw leven inblaast.

De Valentijnskus is meer dan een PR-stunt, sec gericht op impact. De actie zit bovenop de core business van PostNL en haakt in op een belangrijk maatschappelijk thema (vereenzaming). De campagne is gefundeerd op een earned media-strategie en kent een prachtig resultaat, ook in het betaalde postvolume (al moet nog blijken of het meer is dan een tijdelijke opleving). Het budget was beperkt, dat maakt de waardering voor het resultaat van de campagne des te sterker.

Terug

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

Effie Organisatie
Prof. W. H. Keesomlaan 4
1183 DJ Amstelveen

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?