Wereldwijd de meest prestigieuze award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie

NOCKEBY: Hoe aandacht IKEA mooier maakte

Terug

Gedragscampagne kort - Effie Awards 2016 - brons

NOCKEBY: Hoe aandacht IKEA mooier maakte

Effie bekroning

brons

2016

Opdrachtgever(s)

IKEA Nederland BV

Bureau('s)

LEMZ

In het kort

Als marktleider in een volwassen markt weet IKEA niet-klanten te overtuigen dat IKEA veel meer is dan een Zweeds woonwarenhuis met lage prijzen – een hardnekkige perceptie die al 37 jaar in het consumentenbrein is ingesleten. De campagne laat zien dat IKEA-producten alleen maar mooier en gewilder worden, als je weet met hoeveel aandacht ze worden gemaakt. Een prachtig voorbeeld van hoe het vertellen van een merkfilosofie kan zorgen voor ongekende sales; 300% verkoopstijging van de NOCKEBY-bank en 7% overall omzetgroei voor IKEA.

Juryrapport

Een bank als held, dat blijkt een slimme aanpak. Het inzicht - onbekendheid met het verhaal achter de producten - en de simpele doch doeltreffende strategie werken goed: het commerciƫle resultaat is verbluffend. De vraag is wel welke invloed de aanpassing van de prijs van de bank, voorafgaand aan de campagne, heeft gehad op de verkoop. Los daarvan: traffic is key voor Ikea en de campagne heeft genoeg klanten naar de winkel getrokken om van een spectaculair resultaat te kunnen spreken, zelfs als daarin de marktgroei verdisconteerd is. Maar de penetratiegroei onderbouwen met het gestegen aantal Family Card-members, dat is niet geheel zuiver.

Overall overtuigt de campagne zonder meer. De vertaling naar storytelling door designers met nuttige reasons why is prima, de consistente mediakeuze past daar goed bij. Alleen jammer dat niet te achterhalen is of het fantastische resultaat nu vooral te danken is aan de bekendheid (en prijs) van de bank of aan het designers-verhaal van de bank.

Dit is op z’n minst deels een merkcampagne, vooral omdat Ikea ook inzet op merk-awareness en een verandering van de kwaliteitsperceptie. Wat deze case daardoor aantoont, is dat een goede merkstrategie direct business kan opleveren bij een gedragscampagne: Ikea zet de Nockeby-bank in de etalage en die scoort fantastisch.

Doeltreffende strategie, mooie executie, fantastisch resultaat.

Terug

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

Effie Organisatie
Prof. W. H. Keesomlaan 4
1183 DJ Amstelveen

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?