Wereldwijd de meest prestigieuze award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie

OHRA maakt vrije zorgkeuze hét thema van het zorgseizoen

Terug

Gedragscampagne kort - Effie Awards 2017 - brons

OHRA maakt vrije zorgkeuze hét thema van het zorgseizoen

Opdrachtgever(s)

OHRA

Bureau('s)

Joe Public Take-Away Advertising
Universal Media

In het kort

80% van Nederland vindt vrije zorgkeuze belangrijk, maar slechts 8% heeft het. Een meerderheid is zich hier niet van bewust. Op basis van dit inzicht maakte OHRA een campagne die vrije zorgkeuze onlosmakelijk verbindt aan het OHRA-merk. Een spraakmakende campagne waarvan de TV-commercial nr. 2 publiekslieveling van 2016 wordt. Met als resultaat een groei in instroom van 64% en een daling in uitstroom van 11%. Een all-time high resultaat voor OHRA gerealiseerd door uitstekende communicatieresultaten, aangezien het product en de prijspositie van OHRA ongewijzigd waren.

Juryrapport

 

Het zelf mogen kiezen van zorgverleners weegt, naast de prijs, zeer zwaar in de keuze voor een zorgverzekeraar. Het gekke is alleen dat veel mensen denken die vrijheid te hebben (75%), maar dat slechts een kleine minderheid (8%) die daadwerkelijk heeft. Dit inzicht is de basis van deze succesvolle Ohra-campagne. Heel slim heeft Ohra in de weken voordat het jaarlijkse communicatiegeweld in de media losbarst ingezet op het ontbreken van die kennis bij consumenten. Focus op de propositiebekendheid is gewaagd, maar uiterst effectief gebleken. Zo zet je een belangrijk thema op de kaart en neem je de concurrentie alvast wat wind uit de zeilen.

 

Ohra heeft tot aan deze campagne weinig gecommuniceerd over de zorgverlening zelf, maar vooral op conversie gestuurd. Nu met de skip-arts in de opvallende hoofdrol wordt het probleem voor mensen die zorg nodig hebben maar geen vrije keuze hebben pijnlijk (letterlijk) duidelijk gemaakt. Een onderscheidende campagne voor een nauwelijks onderscheidend product.

 

De koerswijziging legt de verzekeraar geen windeieren, de commerciële resultaten zijn uitstekend: beduidend meer instroom, aanmerkelijk minder uitstroom. Een all-time high voor Ohra. Met dank aan de doeltreffende campagne, zo toont de uitstekende geschreven case aan.

 

Scherpe strategische formulering, trefzekere creatie, klinkend resultaat

Terug

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

Effie Organisatie
Prof. W. H. Keesomlaan 4
1183 DJ Amstelveen

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?