Wereldwijd de meest prestigieuze award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie

Rijksmuseum 'onze helden zijn terug'

Terug

Bewustwordingscampagne - Effie Awards 2014

Rijksmuseum 'onze helden zijn terug'

Opdrachtgever(s)

ING Nederland

Bureau('s)

JWT Amsterdam

In het kort

De resultaten overtreffen alle verwachtingen. Meer dan tien miljoen mensen in 189 landen zien de flashmobfilm over de terugkeer van de Nachtwacht. Iedereen weet weer wie de hoofdsponsor is van het Rijksmuseum. De sponsorbekendheid van ING verdubbelt naar 25%; het Rijksmuseum wordt verreweg het bekendste sponsorobject van de bank. Ruim 200.000 ING-klanten maken gebruik van het aanbod om met 50% korting het Rijksmuseum te bezoeken. ING bevestigt met deze campagne haar maatschappelijke relevantie op het gebied van kunst en cultuur.

Juryrapport

De gekozen creatieve invulling van de campagne verdient alle lof, de jury heeft bijzonder veel waardering voor de film (flashmob). De film heeft veel bekendheid gegeven, maar is meer een stunt dan een campagne.

De case is verder weinig ambitieus en niet overtuigend geschreven. De doelstelling waarin staat dat de bekendheid van sponsorship met 25% moet stijgen is een imago-doelstelling en geen bewustwordingsdoelstelling. Uit de case komt verder onvoldoende naar voren hoe de totale campagne gewerkt heeft, de rode draad mist. De campagne heeft niet gezorgd voor een maatschappelijke discussie of bewustwording. Communicatie heeft niet 1 op 1 bijgedragen aan campagneresultaten en verdient volgens de EffieJury daarom geen bekroning.

Terug

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

Effie Organisatie
Prof. W. H. Keesomlaan 4
1183 DJ Amstelveen

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?