Wereldwijd de meest prestigieuze award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie

Samen het verschil maken

Terug

Gedragscampagne kort - Effie Awards 2014

Samen het verschil maken

Opdrachtgever(s)

Procter & Gamble Nederland B.V.

Bureau('s)

Saatchi & Saatchi | Leo Burnett Nederland
De Combinatie van Factoren
Hill+Knowlton Strategies Nederland

In het kort

P&G bereikt een keerpunt in communicatie door voor het eerst in Nederland één campagne idee bij alle FMCG-retailers tegelijk te communiceren en de winkelvloer als voornaamste medium te gebruiken waardoor doorverkopen in activatieweken met 15% groeiden.

In de innemende ‘Bedankt Mam’-campagne, met Elli Kramer, moeder van Sven, laat paraplumerk P&G zich voor het eerst zien en weet het gedrag van consumenten te beïnvloeden door hen met meerdere P&G producten tegelijk in aanraking te brengen.

De sterke commerciële resultaten bewijzen dat producenten en retailers op communicatiegebied samen het verschil kunnen maken.

Juryrapport

Er is twijfel of de case niet meer een merkcampagne is, aangezien Procter & Gamble naar buiten komt als sponsor van NOC/NSF in combinatie met haar gehele merkportfolio.

Procter & Gamble heeft gebruik gemaakt van Sven Kramer tijdens de Olympische Spelen en als retailer wil je hier gewoon aan mee doen. Procter & Gamble heeft daarmee gebruik gemaakt van een enorme push strategie richting haar consumenten.

De jury is van mening dat de case uitgebreider opgebouwd had moeten worden. De kracht van Sven Kramer en NOC/NSF is zeer sterk en belangrijk geweest in de campagne alleen deze elementen komen niet terug in de financiële rapportage en daardoor is het voor de jury onduidelijk wat het budget is geweest.

Het belangrijkste resultaat van deze campagne is geboekt bij de retailers; de jury is van menig dat dit door de kracht van Sven Kramer in combinatie met de sponsoring van het NOC/NSF komt. Dit is echter niet juist beschreven in de rapportage.

Tot slot komen de communicatiedoelstellingen weinig overeen met de propositie en is de jury van mening dat deze case meer een marketingcase is, waarbij de rol van communicatie niet van essentieel belang is geweest bij het laten slagen van deze campagne.

Terug

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

Effie Organisatie
Prof. W. H. Keesomlaan 4
1183 DJ Amstelveen

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?