Wereldwijd de meest prestigieuze award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie

Nieuwsbericht

Terug 13 oktober 2015

12 Effie Awards: Goud voor Jumbo Supermarkten en Alfred International

13 oktober 2015 . 12 Effie Awards: Goud voor Jumbo Supermarkten en Alfred International

Persbericht, Amsterdam

AMSTERDAM – Eén Gouden Effie, zes keer Zilver en vijf keer Brons; dat is de oogst van de Effie Awards 2015. Deze prestigieuze prijzen van BVA en VEA voor de meest effectieve reclamecampagnes werden vandaag uitgereikt in Het Concertgebouw te Amsterdam tijdens de zesde editie van 24Festival, voorheen ‘De 24 uur van de Reclame’. De Gouden Effie Award werd toegekend aan ‘Hoe Jumbo de stoutste verwachtingen overtrof.’ (adverteerder: Jumbo Supermarkten, bureau: Alfred International i.s.m. UM en Vijf890).

Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders), Algemeen lid Hoofd Jury:
"In een paar jaar tijd is Jumbo een sterk merk geworden. Communicatie heeft hierbij onmiskenbaar een doorslaggevende rol in gespeeld. Jumbo is de publiekslieveling geworden dankzij de campagne die herkenbaar is voor vele gezinnen. Conform de ambitie steekt Jumbo met een spectaculaire omzetgroei Albert Heijn naar de kroon.”

Zilveren Effies werden uitgereikt aan: ‘Het 14% experiment.’ (adverteerder: SKODA, bureau: Selmore Creative Agency i.s.m. MediaCom), ‘Andrélon – Haal meer uit je haar.’ (adverteerder: Unilever Benelux, bureau: J. Walter Thompson Amsterdam i.s.m. Mindshare en Social Embassy), ‘Hoe Jumbo heel supermarktland op zijn donders gaf.’ (adverteerder: Jumbo Supermarkten, bureau: Alfred International i.s.m. UM, Vijf890 en RTL Nederland), ‘NIX werkt.’ (adverteerder: Dienst Publiek en Communicatie & Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport, bureau: Roorda Reclamebureau i.s.m. ExPRtease), ‘Phillips Airfryer: het nieuwe frituren.’ (adverteerder: Phillips, bureau: Carat i.s.m. Chunk en Dare Creative) en ‘Robijn met Zwitsal geur.’ (adverteerder: Unilever Nederland, bureau: J. Walter Thompson Amsterdam i.s.m. Social Embassy en Mindshare).

Bronzen Effies gingen naar: ‘Allsecur toeterde slapende autorijders wakker’. (adverteerder: Allsecur, bureau: Alfred International), ‘Hoe HAK uit de pot en op het bord kwam.’ (adverteerder: HAK, bureau: Etcetera), ‘DubbelFrisss Smaakbattle.’ (adverteerder: FrieslandCampina Riedel, bureau: ACHTUNG! i.s.m. Social 1nFluencers en MEC Nederland), ‘Simyo Vriendendeal.’ (adverteerder: Simyo, bureau: KOKORO Amsterdam) en ‘Old Amsterdam: van oubollige kaas naar eigentijdse oude kaas met karakter.’ (adverteerder: Old Amsterdam, bureau: Etcetera).

De jury onder hoofdvoorzitterschap van Ben Knapen kreeg dit jaar in totaal 34 cases ter beoordeling in de drie inzendcategorieën: gedragscampagnes, merkcampagnes en bewustwordingscampagnes. Daaruit kwamen uiteindelijk 12 winnaars naar voren.

Ben Knapen, Voorzitter Hoofdjury Effie over de Gouden Effie:
“Wat de case uniek maakt is de niet vaak voorkomende combinatie van speelsheid en consistentie.  De rol van communicatie heeft een doorslaggevende rol gehad; het ‘minder betalen’ is duidelijk gecommuniceerd, zonder daar een negatieve associatie bij te creëren. Jumbo heeft emotionele inhoud gekregen en is een herkenbaar merk geworden voor een grote groep mensen.”

De uitreiking van de Effie Awards door BVA en VEA maakte dit jaar voor de zesde keer deel uit van het 24Festival. Dit dag vullende event vond plaats op dinsdag 13 oktober in Het Concertgebouw te Amsterdam. De presentatie van de Effie Awards was in handen van Tijl Beckand (bekend van o.a. improvisatieprogramma De Lama’s van BNN).

**

Overzicht winnaars Effie Awards Uitreiking 13 oktober 2015

GOUDEN EFFIE

Categorie: Merkcampagne
Titel: ‘Hoe Jumbo de stoutste verwachtingen overtrof’
Adverteerder: Jumbo Supermarkten
Bureau(s): Alfred International, UM, Vijf890

ZILVEREN EFFIE

Categorie: Gedragscampagne
Titel: Het 14% experiment
Adverteerder: SKODA
Bureau(s): Selmore Creative Agency, MediaCom

Categorie: Merkcampagne
Titel: Andrélon – Haal meer uit je haar
Adverteerder: Unilever Benelux
Bureau(s): J. Walter Thompson Amsterdam, Mindshare, Social Embassy

Categorie: Gedragscampagne
Titel: Hoe Jumbo heel supermarktland op zijn donders gaf
Adverteerder: Jumbo Supermarkten
Bureau(s): Alfred International, UM, Vijf890, RTL Nederland

Categorie: Bewustwordingscampagne
Titel: NIX werkt
Adverteerder: Dienst Publiek en Communicatie & Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport
Bureau(s): Roorda Reclamebureau, ExPRtease

Categorie: Gedragscampagne
Titel: Phillips Airfryer: het nieuwe frituren
Adverteerder: Phillips
Bureau(s): Carat, Chunk, Dare Creative

Categorie: Gedragscampagne
Titel: Robijn met Zwitsal geur
Adverteerder: Unilever Nederland
Bureau(s): J. Walter Thompson Amsterdam, Social Embassy, Mindshare

BRONZEN EFFIE

Categorie: Gedragscampagne
Titel: Allsecur toeterde slapende autorijders wakker
Adverteerder: Allsecur
Bureau: Alfred International

Categorie: Merkcampagne
Titel: Hoe HAK uit de pot en op het bord kwam
Adverteerder: HAK
Bureau: Etcetera

Categorie: Gedragscampagne
Titel: DubbelFrisss Smaakbattle
Adverteerder: FrieslandCampina Riedel
Bureau(s): ACHTUNG!, Social 1nFluencers, MEC Nederland

Categorie: Gedragscampagne
Titel: Simyo Vriendendeal
Adverteerder: Simyo
Bureau: KOKORO Amsterdam

Categorie: Merkcampagne
Titel: Old Amsterdam: van oubollige kaas naar eigentijdse oude kaas met karakter
Adverteerder: Old Amsterdam
Bureau: Etcetera

**

Samenstelling Effie Jury 2015

De Effie HoofdJury 2015 is als volgt samengesteld:

Hoofdjuryvoorzitter
Ben Knapen

Algemeen lid
Mary Hoogerbrugge

Voorzitter vakjury bewustwordingscampagnes
Frits Spangenberg

Voorzitter vakjury merkcampagnes
Marc van Eck

Voorzitter vakjury Gedragscampagnes
Jack de Graaff


Bewustwordingscampagnes
Frits Spangenberg (Motivaction) onafhankelijk + Voorzitter
  
Michael Amiabel (SE Consultantcy) onafhankelijk
   
Lone Vaerndal (Unicef) BVA
   
Thomas Gribnau (FrieslandCampina) BVA
Erik van Engelen (Eneco) BVA
   
Sylvia van Hooft (N=5) VEA   
Tom de Bruyne (SUE Amsterdam) VEA
Greo Belgers (Dawn) VEA
 

Merkcampagnes
Mark van Eck (Business Openers) onafhankelijk + Voorzitter
Suzanne Ekel (Twitter) onafhankelijk
Dorkas Koenen (Essent) BVA
Heleen Crielaard (Rabobank) BVA
Aleks Fiege (Unilever) BVA
Ben Imhoff (Etcetera) VEA
Ruud van de Zee (ZenithOptimedia) VEA
Jeroen van Eck (Joe Public) VEA

Gedragscampagnes
Jack de Graaff (ex-voorzitter SIRE) onafhankelijk + voorzitter
Peeter Verlegh (SWOCC) onafhankelijk
Willem Jan Lems (Bol.com) BVA
Peter Haug (BMW) BVA
Monique Opdam (Van Lanschot Bankiers) BVA
Antoinette Hoes (DDB & Tribal Worldwide) VEA
Yvonne Prins (3MO) onafhankelijk + Voorzitter
Frank Bitter (MediaCom) VEA



EINDE PERSBERICHT

Over Effie

De Effie is de wereldwijde prijs voor effectieve communicatie die in meer dan 30 landen verspreid over 5 continenten wordt toegekend. De Effie is eigendom van Effie Worldwide, Inc. gevestigd in New York (VS) en wordt sinds 1983 in Nederland uitgereikt. Inzenders voor de Effie moeten aantonen dat de communicatie een belangrijke of doorslaggevende rol heeft gespeeld bij het behalen van een buitengewoon marketingresultaat. Deze veruit belangrijkste communicatieprijs van Nederland wordt georganiseerd door de VEA (vereniging van communicatieadviesbureaus) en BVA (bond van adverteerders).
 

Voor meer informatie over Effie kunt u contact opnemen met:

Cees Wijnnobel, Directeur VEA, 06 – 52778973 e-mail: cees@vea.nl

Terug

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

Effie Organisatie
Prof. W. H. Keesomlaan 4
1183 DJ Amstelveen

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?