Wereldwijd de meest prestigieuze award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie

Nieuwsbericht

Terug 01 november 2016

Effie Awards 2016 - Goud voor AH en Hertog Jan

01 november 2016 . Effie Awards 2016 - Goud voor AH en Hertog Jan

Persbericht, Amsterdam Effie winnaars zijn bekend! 2x Goud, 7x Zilver, 9x Brons en 2x Eervolle Vermeldingen voor Titanium Effie.

AMSTERDAM – Twee Gouden Effies, zeven keer Zilver, negen keer Brons en twee Eervolle Vermeldingen voor Titanium Effie; dat is de rijke oogst van de Effie Awards 2016. Deze prestigieuze prijzen van VEA en BVA voor de meest effectieve reclamecampagnes werden dinsdagavond 1 november 2016 uitgereikt in Het Concertgebouw te Amsterdam tijdens de zevende editie van 24Festival.

De Gouden Effie Awards werden toegekend aan:
‘Moestuintjes, een groeiend succes’, (adverteerder: Albert Heijn, bureau: TBWA\NEBOKO) 
‘Uit liefde voor bier’, (adverteerder: Hertog Jan - Ab InBev Nederland, bureau: The Valley i.s.m Vizeum).

Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders), Algemeen lid Hoofd Jury:
"Twee gouden Effies, omdat het beide cases zijn met fantastische resultaten en waarbij ook nog eens alles klopt. Albert Heijn en TBWA tonen lef met een spaaractie die educatieve en maatschappelijke betekenis heeft. De Liefde voor bier case van Inbev en The Valley is een fantastisch merkverhaal. Het laat zien hoe - door consequent dichtbij de eigen identiteit te blijven - een nichemerk de mentale marktleider in pils kan worden”.

Zilveren Effies werden uitgereikt aan:
‘Burgerhulpverleners campagne’, (adverteerder: Hartstichting, bureau: Triple Double Sportmarketing i.s.m. We Are Blossom, BijlPR),
‘Meer met minder’, (adverteerder KPN, bureau: N=5),
‘McDonald's Cadeau Kalender’, (adverteerder: McDonald’s Nederland, bureau: TBWA\NEBOKO),
‘Niet omdat het moet, maar omdat het kan’ (adverteerder: Tele2, bureau: INDIE Amsterdam),
‘Amstel Radler 0.0%: van verfrissend bier naar bierig fris’, (adverteerder: HEINEKEN Nederland, bureau: Being There i.s.m. INDIE Amsterdam, TBWA\NEBOKO, Starcom),
‘De Valentijnskus van PostNL’ (adverteerder: PostNL, bureau: Joe Public Take-Away Advertising)
‘Hoe HAK van Nederlanders bonen(vr)eters maakt’ (adverteerder: HAK, bureau: Etcetera i.s.m. Creative Venue PR, Initiative Media, Social Embassy).
     
Bronzen Effies gingen naar:
‘Oudere Fords komen weer thuis’, (adverteerder: Ford Nederland, bureau: Ogilvy & Mather Amsterdam),
‘Sterk staaltje van Opel’, (adverteerder: Opel Nederland, bureau: J. Walter Thompson Amsterdam i.s.m. CARAT, Isobar, DTC Media, Triple Double Sportmarketing),
‘NOCKEBY: hoe aandacht IKEA mooier maakte’, (adverteerder: IKEA Nederland, bureau: LEMZ),
‘Sterk met Campina’, (adverteerder: FrieslandCampina, bureau: TBWA\NEBOKO),
‘Hoe SNS het vertrouwen van de gewone Nederlander terugwon’, (adverteerder: SNS - FHV BBDO i.s.m. Vizeum, VBAT, Coopr),
'Behandel me als een dame', (adverteerder: WOMEN Inc., bureau: KesselsKramer i.s.m. Jalt, Bratpack Internetdiensten, Motivaction),
‘Prominent 2015-2016: van sta op hulpmiddel naar relaxmoment’, (adverteerder: Prominent, bureau: Selmore Creative Agency),
‘Hypotheek binnen een week’,  (adverteerder: Rabobank - Ogilvy & Mather Amsterdam),
‘ING: de bank die vooruit wil’, (adverteerder: ING Nederland, bureau: J. Walter Thompson Amsterdam i.s.m. Mindshare, SuperHeroes Amsterdam, Brand New Telly).    

Twee eervolle vermeldingen voor Titanium Effie gingen naar:
‘De Valentijnskus van PostNL’ (adverteerder: PostNL, bureau: Joe Public Take-Away Advertising),
‘KPN Pridestream’, (adverteerder KPN, bureau: N=5).

De jury onder hoofdvoorzitterschap van Tex Gunning kreeg dit jaar in totaal 45 cases ter beoordeling in de drie inzendt categorie├źn: gedragscampagnes kort en lang, merkcampagnes en maatschappelijke campagnes. Daaruit kwamen uiteindelijk 18 winnaars en 2 eervolle vermeldingen naar voren.

De 32ste uitreiking van de Effie Awards door BVA en VEA maakte dit jaar voor de zevende keer deel uit van het 24Festival.
Dit dag vullende event vond plaats op dinsdag 1 november in Het Concertgebouw te Amsterdam. De presentatie van de Effie Awards was in handen van Art Rooijakkers en Vicor Mids.

**

Overzicht winnaars Effie Uitreiking 1 november 2016

GOUDEN EFFIE

Categorie: Gedragscampagne Kort
Titel: Moestuintjes, een groeiend succes
Adverteerder: Albert Heijn
Communicatieadviesbureau(s): TBWA\NEBOKO

Categorie: Merkcampagne
Titel: Uit liefde voor bier
Adverteerder: Hertog Jan - Ab InBev Nederland
Communicatieadviesbureau(s): The Valley i.s.m Vizeum

ZILVEREN EFFIE

Categorie: Maatschappelijke campagne
Titel: Burgerhulpverleners campagne
Adverteerder: Hartstichting
Communicatieadviesbureau(s): Triple Double Sportmarketing i.s.m. We Are Blossom, BijlPR

Categorie: Merkcampagne
Titel: Meer met minder
Adverteerder: KPN
Communicatieadviesbureau(s): N=5

Categorie: Gedragscampagne Kort
Titel: McDonald's Cadeau Kalender
Adverteerder: McDonald’s Nederland
Communicatieadviesbureau(s): TBWA\NEBOKO

Categorie: Gedragscampagne Kort
Titel: Niet omdat het moet, maar omdat het kan
Adverteerder: Tele2
Communicatieadviesbureau(s): INDIE Amsterdam

Categorie: Gedragscampagne Lang
Titel: Amstel Radler 0.0%: van verfrissend bier naar bierig fris
Adverteerder: HEINEKEN Nederland
Communicatieadviesbureau(s): Being There i.s.m. INDIE Amsterdam, TBWA\NEBOKO, Starcom

Categorie: Gedragscampagne Kort
Titel: De Valentijnskus van PostNL
Adverteerder: PostNL
Communicatieadviesbureau(s): Joe Public Take-Away Advertising

Categorie: Gedragscampagne Lang
Titel: Hoe HAK van Nederlanders bonen(vr)eters maakt
Adverteerder: HAK
Communicatieadviesbureau(s): Etcetera i.s.m. Creative Venue PR, Initiative Media, Social Embassy

BRONZEN EFFIE

Categorie: Gedragscampagne Kort
Titel: Oudere Fords komen weer thuis
Adverteerder: Ford Nederland
Communicatieadviesbureau(s): Ogilvy & Mather Amsterdam

Categorie: Gedragscampagne Lang
Titel: Sterk staaltje van Opel
Adverteerder: Opel Nederland
Communicatieadviesbureau(s): J. Walter Thompson Amsterdam i.s.m. CARAT, Isobar, DTC Media, Triple Double Sportmarketing

Categorie: Gedragscampagne Kort
Titel: NOCKEBY: hoe aandacht IKEA mooier maakte
Adverteerder: IKEA Nederland
Communicatieadviesbureau(s): LEMZ

Categorie: Merkcampagne
Titel: Sterk met Campina
Adverteerder: FrieslandCampina
Communicatieadviesbureau(s): TBWA\NEBOKO

Categorie: Maatschappelijke campagne
Titel: Behandel me als een dame
Adverteerder: WOMEN Inc.
Communicatieadviesbureau(s): KesselsKramer i.s.m. Jalt, Bratpack Internetdiensten, Motivaction

Categorie: Merkcampagne
Titel: Hoe SNS het vertrouwen van de gewone Nederlander terugwon
Adverteerder: SNS
Communicatieadviesbureau(s): FHV BBDO i.s.m. Vizeum, VBAT, Coopr

Categorie: Gedragscampagne Lang
Titel: Prominent 2015-2016: van sta op hulpmiddel naar relaxmoment
Adverteerder: Prominent
Communicatieadviesbureau(s): Selmore Creative Agency

Categorie: Gedragscampagne Kort
Titel: Hypotheek binnen een week
Adverteerder: Rabobank
Communicatieadviesbureau(s): Ogilvy & Mather Amsterdam

Categorie: Merkcampagne
Titel: ING: de bank die vooruit wil
Adverteerder: ING Nederland
Communicatieadviesbureau(s): J. Walter Thompson Amsterdam i.s.m. Mindshare, SuperHeroes Amsterdam, Brand New Telly

EERVOLLE VERMELDING

Categorie: Gedragscampagne Kort
Titel: De Valentijnskus van PostNL
Adverteerder: PostNL
Communicatieadviesbureau(s): Joe Public Take-Away Advertising

Categorie: Maatschappelijke campagne
Titel: KPN Pridestream
Adverteerder: KPN
Communicatieadviesbureau(s): N=5

**

Samenstelling Effie Jury 2016

De Effie Hoofdjury 2016 is als volgt samengesteld:

HOOFDJURY VOORZITTER
Tex Gunning (LeasePlan Corporation)

ALGEMEEN LID HOOFDJURY VOORZITTER
Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders)

Voorzitter vakjury Maatschappelijke campagnes
Michael Amiabel (SE Consultantcy)

Voorzitter vakjury Merkcampagnes
Mark van Eck (Business Openers)

Voorzitter vakjury Gedragscampagnes Lang
Jack de Graaff (Mensch)

Voorzitter vakjury Gedragscampagnes Kort
Karen de Loos (KIK Communicatie)

MAATSCHAPPELIJKE SCAMPAGNES
Michael Amiabel (SE Consultantcy) - Onafhankelijk + Voorzitter
Andy Santegoeds (Metrixlab) - Onafhankelijk
Lone Vaerndal (Unicef) - BVA
Paul Woltering (Akzonobel) - BVA
Birgit Blomberg (Unilever) - BVA
Sylvia van Hooft (N=5) - VEA
Tom de Bruyne (SUE Amsterdam) - VEA
Rik Heijmen (Kokoro) - VEA

MERKCAMPAGNES
Marc van Eck (Business Openers) - Onafhankelijk + Voorzitter
Suzanne Ekel (New Cheese) - Onafhankelijk
Dorkas Koenen (Essent) - BVA
Heleen Crielaard (Rabobank) - BVA
Randy van Essen (T-Mobile) - BVA
Ben Imhoff (Etcetera) - VEA
Margot Bouwman (J.Walter Thompson Amsterdam) - VEA
Jeroen van Eck (Joe Public) - VEA

GEDRAGSCAMPAGNES LANG
Jack de Graaff (Mensch) - Onafhankelijk + Voorzitter
Bastian Baas (Motivaction) - Onafhankelijk
Willem Jan Lems (Bol.com) - BVA
Peter Haug (BMW) - BVA
Brieke Hillen (Wessanen) - BVA
Antoinette Hoes (Blast Radius Wunderman) - VEA
Yvonne Prins (UM) - VEA
Frank Bitter (Mediacom) - VEA

GEDRAGSCAMPAGNES KORT
Karen de Loos (KIK Communicatie) - Onafhankelijk + Voorzitter
Hans Middelhoek (USP Company) - Onafhankelijk
Louise Meijer (ING) - BVA
Valerie van Willigen (Nestle) - BVA
Nicole Freid (Hak) - BVA
Hans Bauman (Roorda) - VEA
Klaas Weima (Energize) - VEA
Kees Kalk (Dawn) - VEA

**

EINDE PERSBERICHT

Over Effie

De Effie's zijn wereldwijd de meest prestigieuze vakprijzen voor de marketing- en reclamebranche. De Effie Award wordt toegekend voor effectieve communicatie in meer dan 30 landen verspreid over 5 continenten. De Effie is eigendom van Effie Worldwide, Inc. gevestigd in New York (VS) en wordt sinds 1983 in Nederland uitgereikt. Inzenders voor de Effie moeten aantonen dat de communicatie een belangrijke of doorslaggevende rol heeft gespeeld bij het behalen van een buitengewoon marketingresultaat. Deze belangrijkste communicatieprijs van Nederland wordt georganiseerd door de VEA, Vereniging van Communicatieadviesbureaus en de BVA, Bond van Adverteerders. Dit jaar wordt voor het eerst naast de Bronzen, Zilveren en Gouden Effie ook een Titanium Effie uitgereikt. De Titanium Effie wordt toegekend aan een case waarbij innovatie doorslaggevend is geweest voor de effectiviteit van de campagne.

Voor meer informatie over Effie kunt u contact opnemen met:

Dick van der Lecq, Effie Stuurgroep, 06-54640565, e-mail:  DickL@etcetera.nl

Terug

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

Effie Organisatie
Prof. W. H. Keesomlaan 4
1183 DJ Amstelveen

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?