Wereldwijd de meest prestigieuze award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie

Nieuwsbericht

Terug 06 juli 2015

Effie eindsprint: Final Deadline 20 juli 2015

06 juli 2015 . Effie eindsprint: Final Deadline 20 juli 2015

Blog Dick van der Lecq, 6 juli 2015, Amsterdam

Nog 3346 km te gaan tot de eindsprint van de Ronde van Frankrijk; hoe symbolisch voor de slotetappe van Effie-inzenders voor de finale deadline van 20 juli.


 

Door Dick van der Lecq - Bron Adformatie.nl

De Australiër Rohan Dennis is zaterdagmiddag de eerste gele truidrager in de Ronde van Frankrijk. Nog slechts 3346 kilometer te gaan tot de eindsprint 26 juli op de Champs-Élysées. Hoe symbolisch voor de slotetappe van Effie-inzenders voor de finale deadline van 20 juli.


Er zijn meer raakvlakken. De wielersport is niet bepaald voor iedereen weggelegd. Een fietser moet onder contract staan bij een wielerploeg die bepaalt welke negen renners naar de Tour mogen. De Effie werd soms ook als een gesloten bastion gezien, van doorgewinterde Effie-bureaus, juryleden en caseschrijvers.

Omdat perceptie waarheid is, heeft de Effie-organisatie (VEA/BVA) begin vorig jaar al operatie ‘Effie Glasnost’ ingezet. Openheid en gemak werden het devies. Effie Glasnost begon met vraaggesprekken onder strategen bij adverteerders en bureaus. Op hun verzoek werd de online inzendmodule volledig opgestrakt, met scherpere vraagstelling. Nieuwe juryleden - elk jaar nodig vanwege aflopende driejaarstermijn - werden met een openbare sollicitatieprocedure geworven.

Masterclasses Effie schrijven werden geprolongeerd.

Dit voorjaar werd ’s werelds eerste Effie-app, de Eppie, gelanceerd. Hierin coaches met telefonische hulplijn voor het plannen en schrijven van strakke cases. En - last but not least - werd Mary Hoogerbrugge gevraagd voor de hoofdjury met als voornaamste taak de juryselectie en juryrapportage. Kortom, alles uit de kast om de Effie te democratiseren en toegankelijker te maken voor alle adverteerders en bureaus. Groot en klein, jong en oud. Voor tijdrijders, bergbeklimmers, sprinters en klassementsrijders.

Hoe het communicatievak zich ook ontwikkelt, de Effie is en blijft een getrouwe afspiegeling. Het valt te verwachten dat trends zoals social community marketing - met veel digital, innovatie en pr - straks ook in de Effie-medaillespiegel zichtbaar zijn.

Het kan tot slot geen kwaad te benadrukken dat Effie Glasnost geen Luzac is met diplomagarantie. Het is als de Volvo Ocean Race: streng maar rechtvaardig. Iedereen hetzelfde materiaal, dezelfde kansen. Zodat zuivere topsport overblijft. Dus alle Effie-kandidaten: aan het materiaal zal het niet liggen. Allemaal nog even op de pedalen! Voor eeuwige roem en een zoen van de tourbabes. We hebben nog veertien dagen. En nachten.

De Effies worden op 13 oktober uitgereikt op de avond van het 24Festival in het Concertgebouw te Amsterdam.
Dick van der Lecq is directeur van Etcetera en vice-voorzitter van de VEA.

Over Effie

De Effie is de wereldwijde prijs voor effectieve communicatie die in meer dan 30 landen verspreid over 5 continenten wordt toegekend. De Effie is eigendom van Effie Worldwide, Inc. gevestigd in New York (VS) en wordt sinds 1983 in Nederland uitgereikt. Inzenders voor de Effie moeten aantonen dat de communicatie een belangrijke of doorslaggevende rol heeft gespeeld bij het behalen van een buitengewoon marketingresultaat. Deze veruit belangrijkste communicatieprijs van Nederland wordt georganiseerd door de VEA (vereniging van communicatieadviesbureaus) en BVA (bond van adverteerders).
Meer informatie: www.effie.nl

http://www.facebook.com/effieawardsnl
http://www.twitter.com/effieawardsnl
#effieawardsnl @effieawardsnl

Voor meer informatie over Effie kunt u contact opnemen met:

Dick van der Lecq, Effie Stuurgroep, 06-54640565, e-mail:  DickL@etcetera.nl

Terug

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

Effie Organisatie
Prof. W. H. Keesomlaan 4
1183 DJ Amstelveen

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?