Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VEA & BVA

Effie voor Maatschappelijke Impact verdient meer aandacht (en inzendingen)

Effie voor Maatschappelijke Impact verdient meer aandacht (en inzendingen)

De Effie-categorie Maatschappelijke Impact is voor veel bedrijven en merken nog te weinig zichtbaar. De nieuwe voorzitter van de categorie, Tim Claassen (Havas Lemz), breekt graag een lans voor deze award.

Claassen neemt het stokje over van Michael Amiabel die 3 jaar lang deze categorie mocht jureren als voorzitter. Claassen: ‘Ik ben trots, want het is misschien wel de mooiste Effie-categorie met cases die je echt raken, die ook persoonlijke impact hebben. Elk jaar is dit ook merkbaar bij het jureren: er is altijd een goede wezenlijke discussie over praktisch elke case.’

Overigens is niet alleen Claassen nieuw, ook in de jury zelf is er sprake van een 'verversing.’ Nieuw zijn David Verschoor (Hartstichting) en Patritia Pahladsingh (TBWA). Verder nemen zitting in de jury: Christine Swart (Twist), Marcel de Jong (Ministerie van Algemene Zaken), Arno de Jong (Nederlandse Loterij), Patrick Molleman (Omnicom Media Group) en Wouter Glaser (Glasnost).

Vanaf dit jaar wil de Effie-organisatie de categorie Maatschappelijke Impact nog meer gebruiken als beloning én aanmoediging voor meer werk met positieve impact op mens en maatschappij.

Voor zowel non-profit als commerciële merken en in lijn met de toenemende behoefte en kansen om betekenisvol te zijn als organisatie.

Claassen: ‘We willen merken belonen met ‘skin in the game’, merken die een stap verder gaan dan commerciële of merk impact. Die hun nek uitsteken en risico durven nemen. In het verleden hebben bijvoorbeeld Hartstichting en Philips nauw samengewerkt om in elke buurt een AED te crowdfunden. Een case die laat zien dat je echt impact kunt maken. Dat blijft de kern van beoordeling: de Effie blijft de meest waardevolle prijs voor bewezen effectieve communicatie.’

Hindernis

Maar Claassen constateert dat het meetbaar en aantoonbaar maken van die impact nu soms nog een hindernis is voor merken om cases in te zenden. ‘We zien het al enkele jaren: de impact blijkt vaak nog lastig inzichtelijk te maken. Soms wordt de lat gewoon te hoog gelegd. Er zijn bijvoorbeeld commerciële merken die zich verslikken in een maatschappelijk probleem dat niet in één campagne wordt opgelost. Dat is niet erg. Het helpt hen om de campagne en de impact ervan meer in lange termijn perspectief te zien.’

We zien het al enkele jaren: de impact blijkt vaak nog lastig inzichtelijk te maken. Soms wordt de lat gewoon te hoog gelegd.

Bovendien ziet hij dat de Effie in deze specifieke categorie nog niet op de radar staat bij sommige goede doelen, zoals gezondheidsfondsen of natuurorganisaties. Claassen: ‘Het is onze overtuiging dat er veel impactvolle campagnes zijn die het verdienen om ingezonden, gedeeld en hopelijk bekroond te worden. We willen iedereen graag helpen om hun impact beter inzichtelijk te maken en sterkere cases in te zenden. Dat is mogelijk dankzij de ervaring van ex-juryvoorzitter Michael Amiabel die coacht bij het schrijven van inzendingen en ex-jurylid Andy Santegoeds die graag helpt om de case -onderbouwing vanuit onderzoek te verstevigen.’

Claassen wil ook het initiatief nemen om vanuit de Effie-organisatie goed werk te scouten en te werven, een actieve benadering voor meer en betere inzendingen. ‘Met speciale aandacht voor goede doelen, commerciële organisatie en kleine, maar krachtige publieke initiatieven die tot nu toe weinig zichtbaarheid kregen.’

De inschrijving voor cases voor de categorie Maatschappelijke Impact is nu open en de inzendkosten zijn dit jaar laagdrempeliger dan ooit. Voor bvA of VEA leden is inschrijving tot de eerste deadline van 15 juli a.s. zelfs gratis. De laatste deadline is 1 september. 

 

Door: Sjaak Hoogkamer (MarketingTribune

Naar home

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

VEA kantoor
Polonceaukade 17
1014 DA Amsterdam

Westergas

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?