Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VEA & BVA

Als je wilt doen wat je leuk vindt, maak er dan werk van.

Terug

Gedrag lang - Effie Awards 2019

Als je wilt doen wat je leuk vindt, maak er dan werk van.

Opdrachtgever

Sectorinstituut Transport en Logistiek

Bureau('s)

Campagne

Samenvatting

In een economie waarin iedereen van de daken schreeuwt dat zij personeel zoeken, maar daar niet of te weinig in slaagt, is het STL gelukt om maar liefst 3.000 nieuwe vrachtwagenchauffeurs te vinden. Met duidelijke communicatie, doelgroep- en regiogericht, een aanlokkelijk aanbod en baangarantie van een jaar. 

Kenmerken

Product of Dienst
Sectorinstituut Transport en Logistiek (klant). Ontwikkel een campagne waarmee 1.500 (aankomende) chauffeurs worden geworven. Met ruim 3.100 vrachtwagenchauffeurs als klinkend resultaat.
Wat was de start- en einddatum?
Maart 2018 - december 2018

Uitgangspositie

Wat was de uitgangspositie bij aanvang van de campagne. En welke uitdaging, of aanleiding vormde het vertrekpunt?

Het is 2017. De economie groeit. De behoefte aan meer vrachtwagenchauffeurs is enorm. Sterker nog, groei van de sector blijft achter omdat er gewoon niet genoeg chauffeurs zijn die alle goederenstromen kunnen verwerken. In 2016 is daartoe een campagne gestart ‘Altijd al chauffeur willen worden? - 2.000 chauffeurs gezocht’: een campagne die appelleerde aan kandidaten die ergens in hun achterhoofd altijd al wisten ‘ik wil chauffeur worden’. Een campagne die ook daadwerkelijk 2.000 chauffeurs heeft opgeleverd. Maar de vraag hield aan, de behoefte bleek onverminderd groot. Eind 2017 werd door STL aan Campagne de vraag gesteld ‘we willen nóg meer chauffeurs’. 1.500 om precies te zijn. En daar hebben we heel 2018 de tijd voor. Probleem is echter…

Lees verder

Ambitie

Welke ambitie ligt aan de basis van de campagne?

Ambitie 3a:

De nieuwe groep chauffeurs, die nu dus werkzaam zijn in een heel ander beroep, moesten dankzij de campagne getriggerd worden na te denken over het veranderen van beroep en daarbij te kiezen voor het vak van vrachtwagenchauffeur.

 

Ambitie 3b en 3c:

De KPI was eenvoudig, de opgave niet: 1.500 nieuwe chauffeurs in 2018. Ophalen uit een vijver die al leeggevist is. Rekening houdend met regionale behoefteverschillen. Campagne starten in februari/maart 2018.

 

Ambitie 3d:

In 2017 heeft de campagne '2.000 chauffeurs' gezocht: de sector had 2.000 nieuwe vrachtwagenchauffeurs nodig – waarbij we zochten naar mensen die eigenlijk altijd al chauffeur hadden willen worden - om in de buurt te komen van de behoefte aan chauffeurs in de sector. Begi…

Lees verder

Strategie

Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.

Resultaten

In welke mate is de ambitie waargemaakt? Welke communicatie/merk- en commerciële resultaten zijn aantoonbaar door communicatie bereikt?

5a en 5b Wat waren de communicatieresultaten?

We hebben gezien dat ca. 75.000 mensen de website bezocht hebben in de periode van maart tot en met december 2018. Met als resultaat dat in juni 2018 reeds 1.500 vrachtwagenchauffeurs waren ingeschreven. Omdat de KPI al zo vroeg werd bereikt, is ervoor gekozen om de KPI voor 2018 te verdubbelen tot 3.000 chauffeurs.

 

5c Onderbouwing communicatie zorgde voor commerciële resultaten

De claim “Als je wilt doen wat je leuk vindt, maak er dan werk van” heeft ervoor gezorgd dat de doelgroep zich daadwerkelijk aangesproken heeft gevoeld om naar de website te gaan en zich daarna aan te melden voor een van de 45 informatie-avonden in het hele land.

 

5d Andere factoren (pos/neg)

In een periode van sterke econo…

Lees verder

Juryrapport

Ambitie

De transportsector lijdt onder het tekort aan vrachtwagenchauffeurs. De economische groei maakte dit probleem steeds pregnanter, zo erg zelfs dat de de groei van de sector achter bleef omdat er te weinig chauffeurs waren. Eerdere wervingscampagnes hebben behoorlijk wat chauffeurs opgeleverd - vooral mensen die al chauffeur van andere voertuigen waren of de ambitie koesterden vrachtwagenchauffeur te worden - maar het tekort was niet verdwenen. Voor een nieuwe campagne moest in een vijver gevist worden van mensen bij wie een loopbaan als vrachtwagenchauffeur niet bovenaan het wensenlijstje stond. Met andere woorden: mensen uit andere beroepsgroepen - de horeca, het bankwezen, de bouw - moesten worden verleid tot een carrièreswitch. Concreet luidde de ambitie van de wervingscampagne: 1.500 nieuwe chauffeurs aantrekken in 2018.

 

Strategie

Mensen die hun werk niet leuk meer vinden en de latente behoefte hebben om wat anders te gaan doen, vormden de invalshoek voor de strategie die zich richtte op bewustwording - als vrachtwagenchauffeur krijg je weer plezier in je werk - en de feitelijke verandering van baan. Dat tweede aspect is in de uitwerking wel enigszins op het tweede plan geraakt. De creatie zette vooral in op mensen die al voor de vrachtwagen gekozen hebben, niet op mensen die het niet naar hun zin hebben in hun werk en het roer willen omgooien. Prima uitgevoerd, maar de link met de overstappers die ontevreden over hun werk zijn mist. De media-inzet is vrij klassiek. Niks mis mee, en met name de regionale aanpak met informatieavonden is goed. Maar jammer dat er niet meer gefocust is op beroepsgroepen waar de uitval relatief groot is (en de pakkans waarschijnlijk dus relatief groot). Bewuste keuze?

 

Resultaat

Het is een mooie wervingscampagne. Een sterk idee is zonder poespas over de bühne getild. Ongetwijfeld zal de campagne de mensen die al vrachtwagenchauffeur zijn in hun trots en keuze bevestigd hebben. De campagne heeft ook zeker effect gehad op het sterk overtreffen van de doelstelling: al na een paar maanden hadden zich de beoogde 1.500 nieuwe vrachtwagenchauffeurs ingeschreven en is de doelstelling voor 2018 verdubbeld. Het budget is wel behoorlijk stevig voor een wervingscampagne, maar omdat er geen benchmark is gegeven, is niet duidelijk of de return on investment die investering rechtvaardigde. Bovendien: meting op alleen de hoeveelheid inschrijvers is wel heel mager. Is het imago van het beroep verbeterd? Uit welke richting zijn de nieuwbakken chauffeurs vooral gekomen? Was de campagne voor die mensen de trigger om een omscholing tot vrachtwagenchauffeur te overwegen? Wat heeft mensen over de streep getrokken: de ‘opleiding met baangarantie’ of de communicatie? De case ontbeert deze onderbouwing, er zijn geen communicatiedata. Het is een mooi en sympathiek verhaal, met een goed resultaat, maar te dun in bewijsvoering voor een Effie.

 

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

VEA kantoor
Polonceaukade 17
1014 DA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?