Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Close App: Veilig events organiseren dankzij effectieve hyper-gepersonaliseerde 1-1 communicatie

Terug

Impactvolle propositie - Effie Awards 2021

Close App: Veilig events organiseren dankzij effectieve hyper-gepersonaliseerde 1-1 communicatie

Opdrachtgever

Fieldlab Evenementen

Bureau('s)

Close BV

Samenvatting

Titel:
Veilig events organiseren middels effectieve 1-1 communicatie met bezoekers. De veelbelovende Nederlands startup Close maakt het mogelijk na een aanscherping van haar propositie resulterend in een samenwerking met Fieldlab Evenementen.

Uitdaging:
Close wordt ook wel de 'Whatsapp voor events' genoemd. Bezoekers worden verrast met exclusieve berichten; voor, tijdens en na bezoek. De pandemie legt deze levendige industrie volledig stil.

Inzicht:
De industrie kan enkel haar deuren openen als dit veilig kan. Communicatie met bezoekers en gedegen onderzoek wordt daarin belangrijker dan ooit. Fieldlab Evenementen, een samenwerking tussen de branche, overheid en wetenschappers, wordt in het leven geroepen om dit te onderzoeken.

Idee:
Close biedt aan om haar platform in te zetten voor alle Fieldlab evenementen en zo bezoekers van hyper persoonlijke 1-1 communicatie te voorzien, zodat de evenementen zo soepel mogelijk verlopen en er wetenschappelijk onderzoek op schaal uitgevoerd kan worden.


Resultaat:
De 28 evenementen hebben enkel kunnen plaatsvinden dankzij het intensieve 1-1 contact met alle bezoekers. De conclusie zoals door Fieldlab gepresenteerd aan het kabinet en het OMT, is dan ook dat het gebruik van een mobiel communicatiekanaal in het geval van evenementen een vitaal onderdeel is. Cijfers onderbouwen dit: 67.730 unieke bezoekers waarvan 90% push notificatie permissie toestaat en met gemiddeld 20 berichten per klantreis worden begeleid.

Waarom Effie-waardig:
Een dergelijk effectief communicatiemiddel is nog nooit in de live event industrie ingezet. Het uitzenden van directe en gepersonaliseerde berichten naar gemiddeld 95% van alle bezoekers bleek de enige manier om alle mensen echt te benaderen en begeleiden. Met deze case versterkt Close de eigen propositie met de toevoeging van Crowd Control en Onderzoek (maar liefst 774.474 vragen zijn beantwoord). Maar belangrijker: het geeft de industrie moraal en tools om weer op te starten.

Kenmerken

01-02-2021 tot 01-06-2021

Uitgangspositie

Juist toen dat de gehele eventindustrie abrupt tot stilstand kwam, besloot Close niet met de handen in het haar te gaan zitten. Het idee ontstond om Close als redmiddel in te zetten om als industrie wél door te kunnen gaan. Met een nieuwe propositie ontstond dé communicatietool voor  evenementen, theaters en musea in tijden van een pandemie. Een idee dat aansloeg bij Fieldlab Evenementen en alle betrokken partners. En zo ontpopte de app die voorheen vooral voor extra beleving zorgde, zich tot een levensader voor de testevenementen van Fieldlab Evenementen waarin de de overheid, wetenschappers en de industrie zich verenigd hadden. 

Bij alle 28 Fieldlab Evenementen werd meer dan 95% van alle bezoekers (niet alleen de kaartkoper) via Close ber…

Lees verder

Ambitie

Marktcontext:
Alle theater-, concert- en festivalliefhebbers herkennen nog dat ‘PDF’je voor toegang’. In tijden vòòr corona kocht je je tickets, ontving je een aantal pdf’s per mail, en kreeg je kort voor het event een mail met ellenlange begeleidende tekst. Hierdoor wist alleen de kaartkoper wat er van iedereen verwacht werd. Niet ideaal, zo dacht ook oprichter en mede-eigenaar Kiliaan Toorenaar van Close. Een nieuw concept was geboren. 

Het communicatieplatform van Close bood de bezoekers en organisatoren van evenementen een nieuwe wereld. De bezoeker kreeg een veel betere Customer Journey waarbij alles op één plek te vinden was en de juiste informatie op het juiste moment op de smartphone verscheen. De organisator kan op ieder moment comm…

Lees verder

Strategie

Het belangrijkste inzicht is het besef dat de live evenement industrie hoe dan ook meer moest communiceren met bezoekers. Bezoekers, die in de ogen van Close, sowieso al vaak op een bekaaide manier werden benaderd en begeleid. Graag schetsen we dat eerst:

Voor gewilde evenementen was kaartverkoop pre-covid vaak een proces van geluk hebben dat je door de wachtrij komt en je kaartjes in een stressvol en vaak gebruiksonvriendelijke interface bij elkaar klikt en aankoopt. Bezoekers kochten vaak voor groepen/vrienden waardoor er maar één kaartkoper in beeld was, met meerdere tickets. De kaartkoper wordt opgezadeld met e-tickets in z'n mailbox of in sommige gevallen in de app van de Ticket provider. Vanaf dat moment is er vaak radiostilte tot het…

Lees verder

Resultaten

De belangrijkste uitkomst van de samenwerking met Fieldlab Evenementen is het feit dát evenementen organiseren ten tijden van Covid mogelijk is in een veilige setting, met vooraf testen dan wel vaccinaties en enkele beperkingen op locatie. Dit was de doorbraak, het groene licht wat ervoor had kunnen zorgen dat de evenement industrie weer langzaamaan kon openen.

Tot ook onze verbazing zien we de opvolging hiervan helaas niet volledig terug in de gehele evenementen sector. De voetbal stadions stromen weer vol, de theaters ook, maar een festival is nog een brug te ver onder de huidige omstandigheden. Desondanks zijn we trots op de beweging die in gang is gezet en de rol die we daarbij hebben kunnen spelen: de conclusie na alle Fieldlab eveneme…

Lees verder

Juryrapport

Ambitie

Het communicatieplatform Close biedt organisatoren van evenementen de mogelijkheid om op het juiste moment de juiste informatie over het evenement te delen met bezoekers, en vice versa. Close is een verlengstuk van een festival-, museum-, concert- of theaterbezoek. Het platform creëert en deelt ervaringen rondom evenementen door de look & feel en de tone of voice van het evenement en/of de organisatie over te nemen. Tickets, berichten, locatie- en parkeer-informatie, foto’s, video’s, ervaringen van bezoekers, alles kan worden gedeeld in één app. Als start-up was Close druk bezig om organisatoren voor deze dienstverlening te interesseren, toen de coronapandemie uitbrak. Ineens leek het bestaansrecht van Close weg te vallen om de doodeenvoudige reden dat er door de lockdown niets meer te ervaren viel. Maar zo makkelijk gaf Close zich niet gewonnen. Toen begin 2021 het idee voor Fieldlab-evenementen post vatte, besloot Close zich aan te bieden om samen met overheid en wetenschappers ervoor te zorgen dat deze testevenementen veilig (en met oplevering van veel data) konden worden georganiseerd. De app die voorheen voor extra beleving zorgde kon nu een belangrijke bijdrage leveren aan de noodzakelijke crowd control. Concrete doelstellingen zijn niet gesteld, behalve dan dat Close tijdens de testevenementen het nut van dit digitale communicatiekanaal wilde aantonen. Wel concreet gekwantificeerd het doel om 100% conversie naar de app onder bezoekers te realiseren (wat natuurlijk niet moeilijk was door de verplichting tot registratie).

 

Strategie

Een consumenteninzicht ligt aan de campagne niet ten grondslag anders dan dat (een-op-een) begeleiding tijdens Fieldlab evenementen dringend gewenst was, voor zowel bezoekers als organisatoren. Dat de ondernemer achter de Close app in dat besef zijn kans greep en de belevings-propositie aanpaste op de corona-situatie (toegangsprocedures, tijdsloten, pre-registratie, speciale maatregelen), is niet echt een strategie. Het is wel een voorbeeld van slim inspelen op de actualiteit, met behulp van een technologisch vernuftige oplossing die voor iedereen toegankelijk was. Sterker nog: Close bood als enige partij in Nederland een platform waarop alle betrokkenen gekoppeld konden worden, inclusief de segmentatie-eisen (voor onderzoek in verschillende bezoekers-bubbels). Er is weinig informatie over de inzet van media/middelen. Niet zo gek natuurlijk, want de app zelf was het belangrijkste medium. Maar het was misschien niet zo gek geweest als Close meer had ingezet op free publicity rondom de lancering.

 

Resultaat

De Close app biedt een technologisch sterke interface tussen organisatoren van evenementen en bezoekers. Maar om dat een impactvolle propositie te noemen gaat misschien wat ver. Het is eerder een herpositionering of aanscherping van een businessmodel: van gebruik voor de  fun naar middel tot crowd control. Desondanks is alert, slim en creatief sterk ingespeeld op een ontstane situatie door een prima oplossing voor mobiele een-op-een communicatie te bieden. Maar het is niet de verdienste van de app dat de conversie tijdens de Fieldlab-evenementen zo is toegenomen (+95%, 67.730 unieke bezoekers), het was pure noodzaak. Geen nice to have, maar van need to have. Voor veel aspecten in de case mist degelijke onderbouwing, er blijven daardoor veel vragen open. Hoe bijvoorbeeld is het gebruik van de app ervaren door gebruiker én organisator? Welke inzichten heeft de samenwerking met wetenschappers opgeleverd? Bij de Fieldlab evenementen kreeg Close de kans met grote spelers in de sport- en cultuursector samen te werken (KNVB, Mojo, ID&T, Eurovisie Songfestival), blijven deze organisaties met Close werken? Ondanks deze kanttekeningen, is het een feit dat Close een prachtige belevings-app heeft ontwikkeld met ongetwijfeld grote potentie voor nieuwe toepassingen.

Sluit

Contactgegevens

T. 06 - 520 909 80

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?