Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VEA & BVA

Feenstra. Op eigen kracht.

Terug

Merk - Effie Awards 2019

Feenstra. Op eigen kracht.

Opdrachtgever

Feenstra

Bureau('s)

Samenvatting

Vanuit een verliessituatie slaagt Feenstra erin op eigen kracht haar positie in de markt te versterken en te verbreden. Van een traditionele cv-ketelspecialist naar een modern merk dat samen met haar klanten stappen vooruitzet in de energietransitie. Een omzetdaling van 7,5% wordt omgezet in een groei van 12%. Daarmee versterkt Feenstra niet alleen haar corebusiness, met een 11,5% aandeel in deze omzet van duurzame producten en diensten legt ze de basis voor groei in de toekomst. Daardoor haalt Vattenfall Feenstra uit de verkoop en mag Feenstra, Feenstra blijven.

Kenmerken

Om welk merk gaat het?
Feenstra. Het enige service- en installatiebedrijf in Nederland met landelijke dekking op het gebied van energieservices. Sinds 2001 onderdeel van Vattenfall/ Nuon.
Wat was de start- en einddatum?
10 oktober 2016 - 30 juni 2019

Uitgangspositie

Wat was de uitgangspositie van het merk en de markt bij aanvang van de campagne. En welke uitdaging, of aanleiding vormde het vertrekpunt?

Feenstra is in 1947 opgericht in Sneek en stond aan de basis van de uitrol van de aardgasgestookte cv-ketel in Nederland. Van een familiebedrijf met 7 monteurs is het bedrijf uitgegroeid tot landelijke cv-ketel-specialist. In 2001 wordt Feenstra onderdeel van Nuon (vanaf 2009 Vattenfall/Nuon). Feenstra gaat alle cv-ketel installaties en bijbehorende services voor Nuon uitvoeren. Alle marketingcommunicatie voor Feenstra wordt vanaf dat moment door Nuon en onder de vlag van Nuon gedaan. In 2004 voegt Nuon haar activiteiten beveiliging, isolatie en ventilatie samen en per 2014 gaan zij gezamenlijk onder de naam van Feenstra verder. Vanaf dat moment levert Feenstra naast installatie en services in verwarming, ook installatie en services in bev…

Lees verder

Ambitie

Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.

Strategie

Welke inzichten en keuzes gaven sturing aan de activiteiten?

4a.

Het inzicht waarop alle communicatie is gebaseerd, is dat Feenstra al een relatie met de klant heeft.

De ruim 800 vakmensen van Feenstra komen al bij 800.000 huishoudens in Nederland over de vloer. Deze relatie willen we op een persoonlijke manier versterken en verbreden.

Feenstra is immers één van de weinige bedrijven in Nederland met vakmensen die bij mensen thuis op zolder komen. Zelfs de buurman komt daar niet. We willen het vertrouwen dat Feenstra krijgt verder uitbouwen door ons eigen gezicht te laten zien. Mensen gaan geen relatie aan met wat we doen, maar met wie wij zijn. Daarom maken we onze vakmensen het gezicht van de campagne.

Zo verbinden we interne en externe communicatie. Intern verhoogt het trots en motivatie en extern bou…

Lees verder

Resultaten

Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.

Juryrapport

Ambitie

Feenstra is een service- en installatiebedrijf. Opgericht in 1947 groeide dit familiebedrijf in de decennia erna uit tot landelijke speler. In 2001 nam Nuon het bedrijf over om het in 2013 weer in de verkoop te zetten. Van merkcommunicatie is tot op dat moment geen sprake, Feenstra beschikte niet eens over een marketingcommunicatieafdeling. Werk aan de winkel dus, en niet alleen om de core business (cv-ketels en onderhoud) aan de markt te tonen, maar ook om de expertise in een nieuw vakgebied (energietransitie) te etaleren. Dat was des te harder nodig omdat de omzet stevig daalde en Feenstra in de jaren 2013-2015 met verlies draaide. In 2016 besloot het bedrijf zich als zelfstandig merk te gaan profileren en een driejarige campagne te starten. Concrete doelen: een jaarlijkse stijging van twee procentpunt in naamsbekendheid (in drie jaar van 58 naar 64%) en TOMA (van 8 naar 14%), een stevige associatie van de naam Feenstra met duurzame producten (minimaal 60%) en een stijging op NPS van 26,3 naar 32,3. Last but not least moest de omzet in 3 jaar 10% groeien.

 

Strategie

Het inzicht - Feenstra heeft al een relatie met 800.000 klanten - is niet echt een merkinzicht en zegt weinig over de drijfveren bij die klanten. Het creatieve concept is functioneel, strak gefocust op de naam Feenstra en op de producten en diensten van het bedrijf. Weinig op af te dingen, maar het is geen echte merkcommunicatie en het raakt weinig gevoelige snaren. De doelgroep is niet helder omschreven; is dat nu de zakelijke markt of toch de particuliere markt? De ambitie op het gebied van duurzaamheid, zowel naar particulieren als naar de B2B-markt, is goed van media en middelen voorzien, al zit er wel veel versnippering in de keuzes. 

 

Resultaat

Het is een mooie businesscase, geheel op eigen kracht uitgevoerd. Dat zal ook veel interne trots gebracht hebben. Complimenten dus voor het team dat deze campagne van de grond heeft gekregen en dat ondanks de moeilijke fase waarin het bedrijf zich bevond (door de voorgenomen verkoop) in de kracht van het merk heeft geïnvesteerd.

Voor wat betreft de vergroting van de naamsbekendheid (66%) en TOMA (16%): missie geslaagd. Jammer alleen dat de resultaten niet per doelgroep (zakelijk/particulier) uitgesplitst zijn. De associatie met duurzaamheid is ook gestegen (65%), maar dat zal niet alleen aan de campagne liggen, maar ook aan het feit dat duurzaamheid steeds meer een hot item is. De vergelijking van de cijfers met de concurrentie is lastig omdat de verhouding tot de echte concurrentie (andere installatie- en servicebedrijven) ontbreekt. Qua omzet mag Feenstra terecht trots zijn: de omzetdaling van 7,5% is omgezet in 12% stijging. 

Feenstra blijft bij Vattenfall/Nuon, het is uit de verkoop gehaald. Dat is misschien het mooiste compliment voor deze driejarige campagne. Voor een Effie is het te dun, vooral omdat niet goed bewezen is dat merkcommunicatie het verschil heeft gemaakt.

 

 

 

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

VEA kantoor
Polonceaukade 17
1014 DA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?