Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VEA & BVA

Greetz. Van online kaartenwinkel naar marktleider in persoonlijke boodschappen.

Terug

Merk - Effie Awards 2019

Greetz. Van online kaartenwinkel naar marktleider in persoonlijke boodschappen.

Opdrachtgever

Greetz

Bureau('s)

DEAR
Bombilate
Zigt

Samenvatting

Greetz slaagt erin van online kaartenwinkel marktleider te worden in persoonlijke boodschappen. Het omzetaandeel kaarten/cadeaus draait zelfs om naar 45%/55%. De totale omzet groeit ook nog eens met 85%, bijna een verdubbeling van de omzet. Nooit eerder wist Greetz zo hard te groeien. Met een mentaal bereik van 75% in persoonlijke boodschappen heeft Greetz een onderscheidende en leidende merkpositie in de markt veroverd. En laat directe concurrenten Hallmark, Bol.com en Fleurop achter zich. Als je het op jouw manier wilt zeggen, dan doe je dat met Greetz!

Kenmerken

Om welk merk gaat het?
Greetz is van Nederlands marktleider in online echte wenskaarten versturen uitgegroeid tot het platform voor persoonlijke verrassingen, zoals bloemen, ballonnen en chocolade.
Wat was de start- en einddatum?
Startdatum 10 mei 2015 (Moederdag) – einddatum 31 december 2018. Een totale periode van 3 jaar en 7 maanden.

Uitgangspositie

Wat was de uitgangspositie van het merk en de markt bij aanvang van de campagne. En welke uitdaging, of aanleiding vormde het vertrekpunt?

Greetz begint in 2004 als online wenskaartenservice en is het eerste platform in Nederland waar mensen zelf online een kaart kunnen maken en fysiek per post versturen. Greetz is inmiddels marktleider in online echte kaarten versturen.

Het merk Greetz staat gelijk aan kaarten. Deze sterke merkassociatie heeft Greetz veel succes gebracht, maar de perceptie van alleen kaarten begint een beperking te worden. De markt van echte kaarten sturen staat al jaren onder druk. [1] Er worden steeds meer e-cards, mails, Whats-appjes en berichten op Facebook en Instagram gestuurd. [2] Daarnaast is het aantal concurrenten in de e-commerce kaartenmarkt enorm toegenomen met o.a. Hallmark, Kaartje2Go, Kaartjeposten.nl en PostNL. Kortom: de omzet- en groeimogel…

Lees verder

Ambitie

Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.

Strategie

Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.

Resultaten

Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.

Juryrapport

Ambitie

Greetz begon in 2004 als online wenskaarten-service. De merkassociatie met wenskaarten heeft Greetz succes gebracht, maar begon een beperking te worden. De groeimogelijkheden in de kaartenmarkt namen af door nieuwe ‘felicitatie-media’ als What’s-app en Instagram en door meer concurrentie. Greetz kon alleen omzetgroei realiseren in cadeaus (bloemen, drank, ballonnen, chocolade), een markt waar het bedrijf sinds 2013 met een klein assortiment actief in was. De omzet werd aan het begin van de campagne (2015) nog voor 62% bepaald door wenskaarten en voor 38% door de veel duurdere cadeaus. Het was dus zaak Greetz als multi-category player te profileren: merkbekendheid vergroten én verbreden. De spontane merkbekendheid in kaarten was al 63%, die in bloemen slechts 16%. Qua omzet werd de lat hoog gelegd: 60% groei in ruim 3,5 jaar. De omzetverdeling tussen kaarten en cadeaus moest naar een 50/50-verhouding, hetgeen betekende dat Greetz in de cadeaucategorie 150% groei moest realiseren.

 

Strategie

Het vertrekpunt voor de strategie was dit inzicht: mensen hebben een fundamentele behoefte om onderlinge relaties te versterken door persoonlijke boodschappen te sturen. Greetz wilde consumenten zoveel mogelijk helpen om die persoonlijke boodschappen over te brengen met als kernbelofte: zeg het op jouw manier.

Het creatieve concept is functioneel. Het is een All you need is love-achtig format. Goed uitgevoerd, en ook de middelenkeuze is solide. Het social-kanaal - het kanaal waardoor ‘echt persoonlijk contact’ toch wat onder druk is komen te staan - is slim ingezet, al had er wellicht meer bereikt kunnen worden in earned media door slimme activaties.

 

Resultaat

Met een consistent uitgerolde strategie heeft Greetz het merk verbreed. De associatie met de cadeaucategorie is versterkt. Wel gek dat alleen op ‘bloemen’ is gemeten. Dat is de belangrijkste categorie buiten de kaarten, maar als je de breedte in wilt, zou je die breedte toch ook moeten meten. Het is dus eigenlijk niet aangetoond of het brede merkimago dat Greetz nastreeft, is behaald. Bovendien is niets bekend over de groei van merkvoorkeur en merkoverweging als gevolg van deze campagne, iets wat in deze Effie-categorie wel van belang is. Is de perceptie rondom het merk echt veranderd? Er is alleen op bekendheid gemeten, terwijl het juist ook om de bekendheid van de propositie en om merkassociaties gaat.

Het commerciële resultaat is erg goed: in drie jaar tijd is Greetz 85% gegroeid (tegen 53% groei van de e-commercemarkt). Dat is sterk, want probeer maar eens naast het geweld van bol.com zo’n positie te pakken. Aan de andere kant was het budget ook wel heel stevig. En daarbij: als je groei realiseert in een duurdere categorie, dan stijgt de omzet natuurlijk ook fors. Kortom, Greetz heeft flinke stappen gezet en zichzelf breder relevant gemaakt, maar er is niet overtuigend aangetoond dat de merk- en commerciële doelen door de campagne zijn gerealiseerd.

 

 

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

VEA kantoor
Polonceaukade 17
1014 DA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?