Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Hoe de Staatsloterij Oudejaarstrekking weer een knallende jaarafsluiter werd.

Terug

Gedrag lang - Effie Awards 2021 - zilver

Hoe de Staatsloterij Oudejaarstrekking weer een knallende jaarafsluiter werd.

Effie bekroning

zilver

2021

Opdrachtgever

Nederlandse Loterij

Bureau('s)

TBWA\NEBOKO
Mindshare Greenhouse

Samenvatting

Titel

Hoe de Oudejaarstrekking weer een knallende jaarafsluiter werd.

Uitdaging

 

Een nieuwe communicatieve platformgedachte moet de structurele omzetdip ombuigen en heel Nederland (25+) vanuit de emoties van de Oudejaarsdag weer motiveren tot de aankoop van Oudejaarsloten.

Inzicht

 

De Oudejaarstrekking is in omvang en sentiment anders dan de maandelijkse trekkingen. Nederland staat meer open voor emotionele verhalen en verbindende sentimenten zijn in december extra relevant.

Idee

 

Met de platformgedachte/big idea wordt de hoofdprijs ondergeschikt aan emotie. Een creatieve route die we vanuit een consistente conceptuele invulling jaarlijks vernieuwen in plot, thema en hoofdrol.

Resultaat

 

De Oudejaarstrekking werd een spektakelstuk. Het spraakmakende platformidee realiseerde jaar op jaar groei naar een omzetrecord in 2020! De favoriet van Nederland met drie Loeki’s op rij!

Waarom Effie-waardig

 

Staatsloterij neemt in 2018 de gok om de communicatiestrategie voor dé campagne van het jaar compleet te disrupten. De jarenlange aankooptrigger – de hoofdprijs – staat de hoofdrol af aan universele decemberemoties verpersoonlijkt in een diertje. De emotionele invulling vanuit de nieuwe platformgedachte vertolkt het op dat moment heersende Oudejaarssentiment. Onze lieve diertjes veroveren de harten van de Nederlanders. Zo blaast de optimale mix van consistentie én vernieuwing de Oudejaarstrekking nieuw leven in en bouwt structureel aan merk/brand behavior/business. Resulterend in een ieder jaar groeiende omzet in een gestagneerde loterijmarkt.

Kenmerken

Merknaam + product/service
Staatsloterij - De Oudejaarstrekking bestaat sinds 1992 en is een decembertraditie te noemen, maar wel een traditie die vanaf 2012 tot 2017 onder druk stond.
Campagneperiode
6 december 2018 t/m 31 december 2020

Uitgangspositie

Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.

Ambitie

Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.

Strategie

Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.

Resultaten

Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.

Juryrapport

Sluit

Contactgegevens

T. 06 - 520 909 80

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?