Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VEA & BVA

Hoe Smint met zelfvertrouwen nummer 1 in frismakers werd.

Terug

Gedrag lang - Effie Awards 2019

Hoe Smint met zelfvertrouwen nummer 1 in frismakers werd.

Opdrachtgever

Perfetti van Melle

Bureau('s)

180 Kingsday
Wavemaker

Samenvatting

De torenhoge ambitie van Smint in 2014 vraagt om een lange termijn aanpak. Gebaseerd op een nieuwe onderscheidende positionering heeft Smint de verschuiving gemaakt van een rationele naar een campagne met herkenbare emotie. Met een massamediale merkcampagne met hoge share-of-voice zijn met nieuwe associaties consumptie motivaties geïntroduceerd. Koopactivatie en sampling nutte dit uit. Deze combinatie zorgde ieder jaar voor een sterkere positie en groeiend vertrouwen in de toekomst. Zo is het Smint niet alleen gelukt marktleider te worden, maar de hele markt weer eigenhandig te laten groeien.

Kenmerken

Product of Dienst
Chupa Chups, dat in 2006 fuseerde met Perfetti Van Melle, introduceerde Smint in Nederland in 1995 als verfrissende mintjes voor volwassenen. Hierna bleef Smint continu nieuwe smaak- en verpakkingsinnovaties op de markt brengen.
Wat was de start- en einddatum?
2014 - 2018

Uitgangspositie

Wat was de uitgangspositie bij aanvang van de campagne. En welke uitdaging, of aanleiding vormde het vertrekpunt?

In Nederland bestaat de frismakers categorie grotendeels uit prominente merken die hun naam al decennialang in de Nederlandse hoofden hebben verankerd. Met introductie in 1922 (KING), 1932 (Mentos), 1968 (Tic Tac) en 1974 (Fisherman’s Friend), is Smint met een Nederlandse introductie in 1995 de absolute junior te noemen. Groei in merk- en productbekendheid is voor Smint daarom jarenlang het belangrijkste communicatiedoel geweest.

Om als jongste speler aan terrein te kunnen winnen is zichtbaarheid cruciaal. Zonder een concurrerende share-of-voice kunnen wij de groeistrijd nooit winnen van onze concurrenten. Sterker nog, uit onderzoeken van Nielsen en het Ehrenberg Instituut weten wij dat een hogere share-of-voice i.r.t. share-of-market de ka…

Lees verder

Ambitie

Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.

Strategie

Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.

Resultaten

Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.

Juryrapport

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

VEA kantoor
Polonceaukade 17
1014 DA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?