Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VEA & BVA

Wish Maps

Terug

Maatschappelijk - Effie Awards 2018

Wish Maps

Opdrachtgever

Make-a-Wish Nederland

Bureau('s)

Weber Shandwick
Capitola

Samenvatting

'Wish Maps' laat zien hoe je met een simpele oplossing en weinig budget maatschappelijke en commerciële impact maakt dankzij de geïntegreerde inzet van concept, strategie, creatie, communicatie en PR. 

Kenmerken

Organisatie en issue
Make-a-Wish Nederland
Wat was de start- en einddatum?
30 april 2018 en ongoing

Uitgangspositie

Wat was de uitgangspositie t.a.v. het maatschappelijke onderwerp bij aanvang van de campagne. En welke uitdaging, of aanleiding vormde het vertrekpunt?

De kracht van de wensvervulling

Een ernstig ziek kind, broertje of zusje, neefje of nichtje: het zal je maar gebeuren. Zo’n situatie raakt familie, vrienden, buren en kennissen. Maakt niet uit waar je vandaan komt of waar je woont: de wens om zo’n kind te helpen, is universeel. Dat wil iedereen.

Make-A-Wish Nederland vervult al 30 jaar lang de allerliefste wens van kinderen met een levensbedreigende ziekte. In Nederland zijn er op jaarbasis circa 1.200 kinderen die tot onze doelgroep behoren. Elk jaar vervult de organisatie meer dan 600 wensen, zoals 'een dagje prinses zijn', een bezoek aan het circuit van Zandvoort of het uitgeven van een boek (zie onder). 

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de wensvervulling het kind kracht geef…

Lees verder

Ambitie

Welke ambitie ligt aan de basis van de campagne?

Omvang en urgentie

Om wensen zoals die van Jaleesa te vervullen is Make-a-Wish Nederland voor een groot deel afhankelijk van particuliere donaties. Maar voordat mensen overgaan tot doneren moeten ze zich eerst bewust worden van de omvang en urgentie van de problematiek: dat er duizenden kinderen in Nederland een levensbedreigende ziekte hebben en dat die enorm veel baat hebben bij een wensvervulling van Make-a-Wish. Niet alleen mentaal, maar ook emotioneel. En niet alleen de kinderen, maar ook hun ouders, broertjes, zusjes, vriendjes en vriendinnetjes. De omvang en urgentie van de problematiek valt niet op, zolang mensen zelf geen zieke kinderen hebben of (denken te) kennen.

De dichtbij-mijn-bed-show

Daarom wilden we de problematiek zichtbaar…

Lees verder

Strategie

Welke inzichten en keuzes gaven sturing aan alle activiteiten?

Breng het probleem en de oplossing dichtbij

Het grootste inzicht: mensen komen wel in actie, zolang ze zich maar betrokken voelen bij het probleem en de oplossing binnen handbereik is. In dit geval doordat de zieke kinderen zich in de buurt bevinden en een bijdrage aan hun wensvervulling makkelijk te realiseren is. 

De grootste keuze lag in het middel en het achterliggende mechanisme: om mensen overal in Nederland te bereiken moest er een website komen die op basis van geodata de wensen van kinderen met een ernstige ziekte inzichtelijk maakte, die snel kon doorlinken naar een betaalmodule en die mensen op de hoogte kon houden van het verloop van de wensvervulling. 

Wish Maps

Daarom bedacht Weber Shandwick een traceerbare, veilige donatiemethod…

Lees verder

Resultaten

In welke mate is de ambitie waargemaakt? Welke communicatie en maatschappelijke resultaten zijn aantoonbaar door communicatie bereikt?

Ruim een kwart meer donaties

Het werd al vrij snel duidelijk dat Wish Maps een zenuw had geraakt bij het Nederlandse publiek. In de eerste vier maanden na de lancering op 30 april 2018 zorgde het platform voor een groei van 27% van het totaalaantal donaties. In deze periode bedroeg het totaalaantal donaties 280, waarvan 75 afkomstig van het Wish Maps-platform. Deze significante groei geeft aan dat het Nederlandse publiek niet alleen de urgentie voelde om iets te doen, maar ook gemakkelijk tot actie overging.

Groei in website-traffic en aanmelding van vrijwilligers

Het project bereikte 14,5 miljoen mensen via traditionele media, zoals printedities van De Telegraaf, AD, regionale kranten, maar ook Gerard Ekdom besteedde in zijn ochtendshow op R…

Lees verder

Juryrapport

Ambitie

Make-A-Wish Nederland laat de allerliefste wens van kinderen met een levensbedreigende ziekte uitkomen. Dat doet de organisatie al dertig jaar, jaarlijks worden circa 600 wensen vervuld. Maar de opbrengsten (donaties) liepen de laatste jaren terug, volgens onderzoek vanwege compassion fatigue en doordat mensen zich te weinig betrokken voelden bij de organisatie.

Met name die laatste reden trok Make-A-Wish zich aan: doneren voor het realiseren van kinderwensen moest een ‘dichtbij-mijn-bed-show’ worden. De organisatie stelde zich ten doel de problematiek laagdrempelig zichtbaar te maken, in de hoop daarmee langdurige betrokkenheid van donateurs te winnen.

Strategie

Het inzicht is goed: mensen komen in actie, mits ze zich betrokken voelen bij het probleem en een oplossing binnen handbereik zien. In de sterke fondsenwervingsstrategie (≠ strategie voor maatschappelijke verandering) richtte Make-A-Wish zich op het bijna voelbaar maken van de relatie tussen donateur en ziek kind. Op basis van geodata werd een mooie website ontwikkeld - Wish Maps - die, zodra je inzoomt, de individuele wensen van kinderen in de buurt weergeeft. Het is een slimme vondst en een mooie koppeling van inzicht en creatief idee.

Resultaat

Hoewel er via free publicity behoorlijk wat aandacht voor de actie is gegenereerd, is het effect van de campagne moeilijk te duiden. Concrete doelstellingen ontbreken en zijn dus niet meetbaar. Er is niet op maatschappelijk effect gestuurd, laat staan dat dit aspect gemeten kan worden. Het aantal donaties groeide in de actieperiode met 27% (75 van de 280 binnengehaalde donaties zijn te herleiden tot het Wish Maps-platform). Dat maakt de campagne tot een geslaagde activatie, volgens Make-A-Wish zelfs de meest geslaagde ooit. Maar wat de impact van communicatie in deze case is geweest, wat de feedback op social media heeft opgeleverd en of er bijvoorbeeld sprake is van lange termijn commitment blijft helaas onduidelijk. Wel een hele sympathieke actie, dat zeker. 

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

Effie Organisatie
Prof. W. H. Keesomlaan 4
1183 DJ Amstelveen

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?