Wereldwijd de meest prestigieuze award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie

Nieuwsbericht

Terug 29 augustus 2018

De gedachtegang van een strateeg

29 augustus 2018 . De gedachtegang van een strateeg

Lees hier hoe Marc Leurs (Head of Strategy & Media Arts TBWA\NEBOKO) zijn inspiratie en inzichten haalt uit alledaagse gebeurtenissen.

Inspiratie, waar haal je dat?

Het is geen geheim en laat zich prima samenvatten in een prachtcitaat van Sir John Hegarty. Hij sprak zich al in 2013 in Campaign uit over het dragen van headphones:
‘If you walk around cutting yourself off, you are eliminating influence. You are eliminating the possibility you are going to pick up stories, ideas, thoughts that are happening all around you. As a creative person, that's all wrong.’ 
https://www.campaignlive.co.uk/article/sir-john-hegarty-headphones/1215209
 
Kortom inspiratie komt uit je leven, nooit uit je werkplek. Daar komt het - als het goed is - tot leven. Hoe dat werkt voor mij:
 
 
De Adfovraag kwam afgelopen vrijdagmiddag binnen, vlak voor het weekend. Dat weekend zag er zo uit:
 
Vrijdagavond met mijn 23 jarige zoon Daan naar Tivoli-Vredenburg voor een concert van de 24 jarige Jacob Collier met het tijdloze Metropole Orkest. Een van de muzikanten, klassiek geschoold en van mijn leeftijd, ken ik goed. Voor het concert vroeg ik hem hoe het was om te werken met ‘De Mozart van dit Millenium’. ‘Een stuiterbal is het, qua energie. Het hele orkest raakt er mee besmet. Hij doet dingen met modulaties dat kan helemaal niet, maar het werkt wel. We genieten van hem’ Sprak hij.  
https://www.youtube.com/watch?v=sY8pCnKSSVg
 
Inzicht: ‘young teaching old’.
Jarenlang leerde jong van oud, maar onder invloed van technologie en haar mogelijkheden, draait het om. Oud leert voorbij haar grenzen door jong. In het dagelijks leven gebeurt het ook. Bijvoorbeeld als het om de opkomst van de flexitariër gaat. Het blijkt dat het vooral de pubermeisjes zijn die hun gezinnen verleiden om het wat meer dagjes zonder vlees te doen.
 
 
Zaterdagmorgen op aandringen van mijn lief naar het Stedelijk voor de tentoonstelling van studio Drift. Prachtig, prikkelend en confronterend. Hun kunstwerk ‘Fragile Future’ is een statement tegen onze wegwerpeconomie. De zaden van de paardenbloem zijn van hun bol gehaald en met akelige precisie op een ledlampje geplakt. Het resultaat is adembenemend. Verderop in de tentoonstelling geven Gordijn en Nauta in het kunstwerk ‘Materialism’ exact weer hoeveel materiaal nodig is voor de vervaardiging van alledaagse artikelen. Variërend van een potlood tot een auto. Ook een Albert Heijntas maakt deel uit van dit kunstwerk. Ze geven ook ruimte aan een van hun inspiratiebronnen, Christo en Jean-Claude. Ook zij creëren ervaringen met behulp van licht, ruimte en tijd. De schaal waarin deze kunstenaars durfden te denken vormde inspireerde Drift om spectaculaire projecten te kiezen. 
http://www.studiodrift.com/work/#/work/fragile-future-iii/
 
Inzicht: groot durven denken en doen.
Wie geven vorm aan de samenleving? De kerk? De politiek? De MBO en HBO-fabrieken of bedrijven en hun merken? Ik zie dat die laatste groep zich steeds vaker geroepen voelt door een steeds meer kritische samenleving, die voorwaarden stelt aan loyaliteit. Voorwaarden die verder ingrijpen in de keten. Daar liggen kansen. Bureaus denken best groot maar ze durven niet groot te doen. Deinsen daar voor terug. Kunstenaars niet. Het inspireert mij om daar verder in te gaan.
 
 
Zaterdagmiddag boodschappen doen. In alle eerlijkheid doe ik dat zelden, maar ik sta wel vaak in een supermarkt. Mensen kijken. Als je goed kijkt, is het een grote inspiratiebron. Vandaag: waarom pakken mensen bij het chipsvak vaak een verpakking vast die ze terugleggen om toch een ander te nemen (vaak een treetje lager). Grappig, mensen draaien de dop van de shampoofles in de winkel even los en ruiken er aan. Bij het chocolaschap sta ik even naast een peinzende meneer. We kijken beiden naar de meters Tony Chocolonely. ‘Hmmmm’ zeg ik. ‘’Ze hebben succes en moet je nou kijken...veel te veel keuze’ zegt hij tegen me. ‘Gaat u er meer chocola van eten?’ vraag ik hem. ‘Ben je mal’ is z’n antwoord.
 
Inzicht: less is still more.
Innovatie is de motor achter groei. Ik zie het zelf ook, maar het mag dan ook betekenen dat je assortiment niet blijft uitbreiden. Misschien blijven klanten loyaal als je ze een beperktere keuze biedt en ze niet overvoert met nieuwe smaakjes die niet echt markt verruimend werken, maar nodig zijn om je schapmeter te behouden.

https://tonyschocolonely.com/nl/nl/chocoshop/products/grote-repen
 
 
Zaterdagmiddag koop ik hulpstukjes voor de nieuwe macbook. Alle oude spullen zijn nog prima maar niets is compatibel. Dat blijft in meerdere opzichten knagen. Dat merk ik de volgende dag.
Zondagochtend, net als iedere ochtend wakker worden met de mobiel in bed (sorry Ben). Dat begint bij nu.nl, via The Guardian (nee, echt dat doe ik) naar instagram waar ik dan even tbwatriggersnl bekijk.
 
Inzicht: we make a living by what we get, but we make a life by what we give.
Op tbwatriggersnl bieden mijn spottercollega’s iedere week tien nieuwe culturele triggers uit ons eigen land. Iedereen kan het zien, volgen en ook graag gebruiken. Het zijn de culturele golven waarop onze merken kunnen surfen. Deze week stress onder studenten bijvoorbeeld. Twee op de drie Groningse studenten heeft er last van. Daar kan Aegon iets mee (studielasten en schulden vergroten de druk) maar ook Pickwick en Heineken 0,0 zouden er mee aan de slag kunnen gaan. Volg het en kijk dan ook naar het internationale zusje: tbwabacklash daar komen iedere dag tien nieuwe triggers en dus inzichten uit heel de wereld.
https://www.instagram.com/tbwatriggersnl/   &    https://www.instagram.com/tbwabackslash/
 
 
Zondagochtend, het was een vroege start, met de gehuurde bus naar mijn schoonmoeder. We halen er een fiets en een hometrainer op (de dames vinden dat ik meer moet bewegen. Ook een inzicht dat van buiten komt). ‘Weggooien is zonde’ roept mijn schoonmoeder.
Zondagavond nog even voor het slapen gaan op insta. Ik zie de post van mijn collega, therealmaudverhaak. Ze toont een vader en kind die samen een star wars ding in elkaar zetten. Beiden aandachtig en beiden met veel plezier. Is het samen met je pappa in elkaar zetten niet veel leuker dan het spelen?
 
Inzicht: slow living.
Een van de grotere inzichten die we binnen de strategie-afdeling zien als we het hier wekelijks over hebben. Snel, gemakkelijk en gehaast maken steeds vaker plaats voor langzaam, complexer en bewust. Zou het voor Albert Heijn niet veel zinniger zijn om in te zoomen op het plezier van het samen bereiden van een maaltijd, in plaats van hoe je in een handomdraai je eten op tafel zet.
 
 
Kortom, een strateeg is ook maar een mens. Gelukkig met twee ogen, twee oren en maar een mond. Daar zit een gedachte achter. In de nieuwsgierige observatie zonder vooringenomenheid schuilen de meest oorspronkelijke inzichten. Ze hoeven niet waar te zijn, maar kunnen wel waar worden.

 

Terug

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

Effie Organisatie
Prof. W. H. Keesomlaan 4
1183 DJ Amstelveen

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?