Wereldwijd de meest prestigieuze award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie

Nieuwsbericht

Terug 29 augustus 2018

Op zoek naar inspiratie?

29 augustus 2018 . Op zoek naar inspiratie?

Achter winnende Effie-cases zitten steengoede insights, maar hoe kom je bij zo’n insight? Wij vroegen voormalig Effie-winnaars en topmarketeers aan zowel klant- als bureauzijde waar zij hun informatie vandaan halen. Waar worden ze door geïnspireerd? Blogs? Inspirerende mensen? Films? 

Ron Schneider | Voormalig Hoofd Marketing & Sales NS en binnenkort Lead Marketing bij Eneco

“Hele mooie vraag, maar voor mij niet in één tip te beantwoorden. Dat gebeurt eigenlijk continu. Via live contact met klanten bijvoorbeeld, echt ervaren waar ze blij en minder blij van worden. Bij NS ging ik daarom regelmatig met veel plezier mee de trein op. Ook andere cases inspireren, en helpen je anders naar je eigen merk te kijken. Zeker wanneer deze uit een hele andere branche zijn. Ik vind het daarom altijd leuk te lezen over andere merken of nog beter met vakgenoten cases te bespreken bij de SAN of Effie. Toch komen de beste inzichten vaak spontaan, gewoon door continue om je heen te kijken en je oren open te houden. Een gesprek in de trein, een eigen klant ervaring of de frisse blik van één mijn kinderen. Kortom inspiratie genoeg, de uitdaging is hierop door te pakken en altijd open te staan voor feedback.”

Cilesta van Doorn | Marketing Director Virgin Media, voorheen Managing Director Marketing, Brand&Communications Tele2:

“Inspiratie begint voor mij met ambitie. Met een doel. Een droom met een datum. Het liefst een plan dat onhaalbaar lijkt. Zo’n doel trekt mensen aan die het verschil willen maken. Allemaal talenten die samen de strijd aangaan. Die allemaal iets unieks toevoegen. Die lachend het ongelijk bewijzen van doemdenkers. Niets mooiers om daar deel van uit te maken. Om groot te denken en tegelijkertijd te genieten van kleine dingen onderweg naar het succes. Dat is 24K Magic. Dat is inspiratie.”

 

Eric Ytsma | Strategy Director 180 KINGSDAY 

“Maar al te vaak gaan ‘insights’ over het verleden. Over problemen en barrières. Je zou deze dus beter ‘hindsights’ kunnen noemen. Belangrijk om te begrijpen, maar bevatten zelden de oplossing. De tweede categorie ‘insights’ gaat over het ‘nu’. Waarom gebeurt er wat er gebeurt? En dan zijn er eerder teveel inspiratiebronnen dan te weinig. Daarom kun je je beter richten op de derde categorie: ‘insights’ die over de toekomst gaan. Je zou ze ook ‘foresights’ kunnen noemen. Dan kijk je niet naar de wereld zoals ze is, maar zoals ze kan zijn. Want als je de logica ontstijgt ontstaat er ruimte. Commerciële ruimte en creatieve ruimte. Dus in plaats van ons blind te staren op de ‘science’ binnen ons vakgebied, moeten we juist meer op zoek naar de ‘fiction’. Van Metropolis uit 1927 tot Black Mirror op Netflix.”

Boukje Taphoorn | CMO bol.com

“Ik vind het belangrijk en vooral ook leuk en inspirerend om goed om me heen te blijven kijken. Welke trends zie je ontstaan, op het internet maar ook gewoon op straat? Met name jongeren zijn daar goed van op de hoogte – mijn twee zonen (13 en 15) zorgen ervoor dat ik weet wat er speelt, maar ook de jonge cultuur bij bol.com inspireert en houdt mij op de hoogte van de laatste trends. De beste inzichten komen wanneer je er niet bewust mee bezig bent, maar vanuit een natuurlijke nieuwsgierigheid voor de mensen om je heen.”

Silvia van Hooft | Strategy Director Code D’azur

“Inspiratie is overal. Open je ogen en kijk om je heen. Of zet je oren open en hoor een ander geluid. Mensen die dwars door conventies breken verwonderen mij het meest. Over wie en wat ik het dan heb? In volstrekt willekeurige volgorde: De manier waarop Iris van Herpentechnologie en haute couture laat samensmelten. De subculturen van Instagram. De voorpagina van de Telegraaf. De voorpagina van Trouw. De vijf random tips die Koosdagelijks stuurt. De Consumentengids. De stukken van Rutger Bregman. Een aflevering van Tegenlicht. Een nieuw genre dans van Hofesh Shechter. Om er maar een paar te noemen. Zij verkennen mentale en fysieke grenzen. En dat probeer ik ook te doen. Geïnspireerd door de wereld om me heen, nieuwe technologische mogelijkheden en de culturele relevantie daarvan.”

Marc Leurs | Head of Strategy & Media Arts TBWA\NEBOKO

“Inspiratie komt uit je leven, nooit uit je werkplek. Daar komt het - als het goed is - tot leven. 

Zo ging ik vrijdagavond met mijn 23 jarige zoon Daan naar Tivoli-Vredenburg, waar de 24 jarige Jacob Collier het tijdloze Metropole Orkest opzweept. Onder invloed van technologie en haar mogelijkheden leert ‘Oud’ voorbij haar grenzen van ‘Jong’. Zaterdagmorgen op aandringen van mijn lief naar het Stedelijk voor de tentoonstelling van studio Drift. Prachtig, prikkelend en confronterend. Bureaus denken best groot maar ze durven niet groot te doen. Deinsen terug. Kunstenaars niet. Het inspireert me om groot te blijven denken en doen. Zaterdagmiddag boodschappen oftewel mensen kijken. Ze draaien de dop van de shampoofles los om er aan te ruiken. Bij de Tony Chocolonely zegt een man ‘’Ze hebben succes en moet je kijken, veel te veel keuze’. ‘Gaat u er meer chocola van eten?’ vraag ik hem. ‘Ben je mal?’. 
 

In observatie zonder vooringenomenheid schuilen de meest oorspronkelijke inzichten. 
Ze hoeven niet waar te zijn, maar kunnen wel waar worden.”

 

Benieuwd naar de gedachtegang van een strateeg? Lees hier concreet hoe Marc Leurs zijn inspiratie en inzichten haalt uit alledaagse gebeurtenissen.


Foto: Kunstwerk ‘Fragile Future’ - Studio Drift http://www.iainclaridge.co.uk/blog/1603

 

Heb jij inspiratie gekregen om jouw case te schrijven? Klik hier om je case in te zenden!
Terug

Sluit

Contactgegevens

T. 020 - 642 56 42

Effie Organisatie
Prof. W. H. Keesomlaan 4
1183 DJ Amstelveen

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?